Però què diu aquest llibre i per què era tan necessari que fos imprès? Això és part del que ara abordarem. Després de les cabdals Corts del 1413 en què la Generalitat rebia de la monarquia funcions executives i fiscals de més ampli abast que anteriorment, es decidí que cada diputat amb potestat executiva triat triennalment tindria un exemplar del Libre dels Quatre Senyals que recull de les lleis, decrets, prerrogatives fiscals... de la Generalitat per a la seva consulta. Aquest llibre aglutinava els diversos reculls legislatius anteriors com el Libre dels vuit senyals i Libre del redreç del General. El llibre havia de ser el coixí legal sobre el quals els diputats de cada trienni havien de fonamentar-se en les seves funcions fiscals i recaptatòries i alhora sobre el que després se’ls demanaria comptes per part dels Oïdors de Comptes.
dijous, 16 d’octubre del 2014
Libre dels Quatre Senyals (1634), un regal més que institucional de la Generalitat?
Al
monjo bibliòfil
Avui,
dia de sant Galderic, amb aquest apunt el Piscolabis celebra els dos-cents
articles i per això el dediquem a un llibre molt especial per vàries qüestions.
L’origen de qualsevol llibre es pot trobar en múltiples causes però molt pocs
són editats per raó de la corrupció institucional, com és el cas del Libre dels Quatre Senyals que avui
analitzarem. Fou publicat per
imperatiu legal dels Oïdors de la Generalitat -els auditors- de principis del
s. XVII per tal d’evitar una picaresca i corruptela que es produïa anteriorment.
El llibre comença amb la sentència -digne de Groucho Marx- que obligava a fer
publicació: Los molt illustres Senyors
Deputats del General del Principat de Cathalunya, ab interventio dels Senyors
Oydors de comptes del dit General, attesa la exortatio feta à ses Senyorias per
los molt Illustres Senyors Visitadors de la visita del General del trienni
1629, en la sententia per ells proferida en la querela de nª 53. à X del mes de
Iuny del any 1633. instant lo procurador fiscal de la dita visita contra los
Senyors Deputats, y Oydors de comptes del dit General, qui foren en lo trienni
1629 que juntament ab altres fetes en la dita visita està originalment
continuada en un llibre recondit en la scrivania major del dit General, ab la
qual dits Senyors Visitadors, continuant la exortatio ja feta per los illustres
Senyors Visitadors del dit General del trienni 1626 en la sententia à
instanctia del Procurador fiscal contra los Senyors Deputats, y Oydors de
comptes del dit General del trienni precedent promulgada sobre la querela de nª
149 en la precalendada sententia de la dita visita del dit trienni 1629
designada, exortan à ses Senyorias, que manen imprimir lo llibre dit de quatre
senyals, lo qual originalment està recondit en la dita scrivania major,
ajustantse ses Senyorias à la dita exortatio, y à la dispositio, y exequutio de
la dita sententia, en conformitat del que disposa lo cap. primer del nou redres
del General de les Corts generals celebrades en la present ciutat de Barcelona
en lo any 1599 al qual se ha relatio, deliberen, que lo dit llibre de quatre
senyals recondit en la dita scrivania major, com dalt està dit, sie imprimit, y
estampat; donant, y cometent ses Senyorias, conforme ab la present deliberatio
donan, y cometen la impressio, y estampa de aquell à Ioseph Margarit fill del
quondam Hieronym Margarit Estamper de la present ciutat de Barcelona, qui en lo
temps vivia acostumava fer les impressions, que se offerien per los negocis, y
affers del General, y present casa de la Deputatio.
Però què diu aquest llibre i per què era tan necessari que fos imprès? Això és part del que ara abordarem. Després de les cabdals Corts del 1413 en què la Generalitat rebia de la monarquia funcions executives i fiscals de més ampli abast que anteriorment, es decidí que cada diputat amb potestat executiva triat triennalment tindria un exemplar del Libre dels Quatre Senyals que recull de les lleis, decrets, prerrogatives fiscals... de la Generalitat per a la seva consulta. Aquest llibre aglutinava els diversos reculls legislatius anteriors com el Libre dels vuit senyals i Libre del redreç del General. El llibre havia de ser el coixí legal sobre el quals els diputats de cada trienni havien de fonamentar-se en les seves funcions fiscals i recaptatòries i alhora sobre el que després se’ls demanaria comptes per part dels Oïdors de Comptes.
L’ordre
que cada diputat executiu tingués en propietat un Libre dels Quatre Senyals suposava que l’escrivania de la
Generalitat cada tres anys havia de transcriure a mà cadascun dels exemplars
necessaris per lliurar-lo als diputats que accedien al càrrec. En èpoques
remotes era normal que es fes així, però des de la difusió de la impremta la còpia
manuscrita hauria d’haver passat a ser totalment innecessària perquè el llibre es
podia imprimir i fer-ne de cop tants exemplars com fos necessari.
Bé sigui per
la inèrcia del costum o perquè l’escriptura d’aquests llibres aportava
beneficis als que s’hi dedicaven mai ningú fins el s. XVII havia dut el llibre
a impremta. A més del ingressos normals que suposava copiar els manuscrits cada
vegada que hi havia un nou diputat s’hi sumava el fet fraudulent que es cobraven
manuscrits que no es feien perquè hi havia un mercat de revenda i de cessió
d’exemplars entre els consistorials i oficials preeminents de la diputació. Hom
ha calculat que els implicats en aquest assumpte obtenien un sobresou d’uns 20
lliures per llibre.
Després
de diverses intervencions des de principis del s. XVII per part dels Oïdors de
Comptes -tal com recull la sentència que hem reproduït- en el sentit que el
llibre havia d’imprimir-se, finalment el 1634 el llibre fou editat, el que
evità la corruptela que havia planat en la còpia sistemàtica del manuscrit del
llibre, més enllà dels errors que els copistes podien fer. Per això podem dir
que aquest és dels pocs llibres que s’han publicat per tal de frenar la
corrupció política, mal endèmic de la condició humana com encara ho patim.
El
llibre, més enllà d’aquest naixement curiós, és importantíssim per a Catalunya
perquè és un dels instruments del seu autogovern enfront de la monarquia i dels
qui podien qüestionar sobretot la política fiscal de la Generalitat. És
interessant el que diu l’historiador Joaquim Albareda sobre la importància del
corpus legal català quan afirma que darrera
d’aquest entramat institucional hi havia una determinada concepció de la
política de tons republicans, no en el sentit d’antimonàrquica, sinó com una
cultura política fonamentada en el pacte que vetllava pels interessos públics
per damunt dels individuals i que tenia en la representació política –si bé
limitada i de caràcter estamental- el seu canal d’expressió i de participació
en la cosa pública, especialment remarcable en el govern dels municipis, on
tenien presència els menestrals. Ben entès, les “Constitucions, privilegis i
altres drets”, lluny de constituir un conjunt de lleis que només beneficiaven
els privilegiats, eren, de fet, drets formals que protegien els interessos dels
catalans –a uns més que d’altres, evidentment, d’acord amb una societat d’Antic
Règim- i que limitaven el creixent poder reial en un temps que la pressió
fiscal i militar dels naixents estats assolia cotes màximes. Sens dubte, la
defensa de les lleis pròpies esdevé la pedra angular del patriotisme català
durant el segle XVII i fins a principis del segle XVIII.Tanmateix, a Castella, el rei
gaudia d’atribucions molt més àmplies i podia legislar mitjançant disposicions
com la pragmàtica,
al marge de les Corts, una institució que esdevé testimonial a partir de la
derrota dels comuneros el 1521.
Així
doncs, veiem que el Libre dels Quatre
Senyals és cabdal per a la història legal de Catalunya precisament perquè
conforma el recull de les normatives administratives que s’havien anat
conquerint al llarg del temps per cessions de la monarquia de les seves
prerrogatives executives. La cessió d’aquestes prerrogatives a la Generalitat
van facilitar el govern del territori català durant les constants absències
reials, sobretot a partir dels s. XVI i XVII. Tomàs de Montagut Estragués en el
seu estudi a l’edició facsimilar del 2006 ja ens comenta que el llibre
reflecteix l’estructura orgànica i de funcionament de la Generalitat
evidenciant el seu pluralisme polític i institucional per sobre del dret
canònic, civil, constitucional, de capítols de Corts, privilegis, ordenacions,
usos, costums, llibertats, franqueses, etc.
Tot aquest marc legislatiu era obert a tothom
perquè estava per sobre de les comunitats universals (Església i Imperi) i
locals (municipals i senyories) i fins i tot limitava clarament la jurisdicció
del monarca. Només se n’escapava el Sant
Pare que en els Capitols dels drets de
las entradas y exidas i en l’apartat de Robas
del Sant Pare se exceptuan de pagar lo dret. Com diu Tomàs de Montagut aquests drets de les entrades i eixides, els
drets de les joies; la bolla de plom; el segell de cera, etc., eren anomenats
“generalitats” perquè eren prestacions públiques de base patrimonial que havien
de satisfer-se amb caràcter general per tots aquells catalans o residents de
Catalunya (àdhuc el monarca) que realitzessin certa activitat (compra, venda,
consum, transport...) amb determinats béns (draps de llana, d’or, de seda,
joies, safrà,etc.).
Aquestes
potestats i drets tant amplis aconseguits des del s. XIII és el que molestà a
la llarga a la mateixa monarquia que veia reduïda la seva autoritat executiva.
Aquest entramat legal va treure de polleguera als Habsburg –sobretot des de
Felip I (II)- i els seus consellers ja que posava pals a les rodes en el camí
vers l’absolutisme. Com diu Tomàs de Montagut les lleis configuren i protegeixen la Diputació del General amb una jurisdicció
suprema que coexisteix amb la del monarca. Les Corts Generals i la Diputació
del General mantenien l’equilibri amb el monarca, integraven i condicionaven
l’organització política pactista del Principat en el seu nivell superior.
En certa manera, hom ha dit que el que definí Catalunya com a Nació a l’Època
Moderna no fou ni la seva llengua, ni
les seves tradicions, ni la seva història sinó la defensa permanent d’un Corpus
legal que els donava caràcter i llibertats i els beneficiava per sobre d’altres
nacions veïnes i del que n’estaven contents malgrat totes les imperfeccions.
Així
doncs, el Libre dels Quatre Senyals
controlava l’observança del dret català o exigia o imposava el seu restabliment
en els casos de contrafacció, és a dir, de violació del dret català vigent. Les
contrafaccions comeses pels oficials i militars reialistes presagiaven, tot
plegat, els fets del Corpus de Sang del 1640 i la demostració que els monarques
consideraven un destorb totes les lleis que restringien el seu poder. L’esclat de la Guerra dels Segadors va tenir
com a origen principal el persistent costum per part dels sectors propers al
rei d’intentar minar les lleis catalanes en el projecte unificador de la
monarquia.
Després
del Corpus de Sang i l’assassinat del lloctinent el comte de Santa Coloma com a
símbol del poder reial Pau Claris i la Generalitat proclamà la república.
Aquest projecte polític, però, durà molt poc perquè la pressió de l’exèrcit
castellà fou molt forta i feien caure la balança a favor del rei Felip III
(IV). Aquesta situació d’urgències va provocar que hom mirés -santa
innocència!- a la monarquia del borbó Lluís I (XIII) i a la seva mort sobre Lluís
II (XIV) de França –el rei Sol- com a salvador de les llibertats de Catalunya.
Per aquest motiu la Generalitat, amb les negociacions que portà a terme amb el
Cardenal Richelieau, se sotmeté a la submissió del rei francès. I aquí és on el
nostre llibre entre en joc a nivell històric perquè creiem que estigué pel mig
de les negociacions.
Cobertes luxoses del llibre
El
primer que crida l’atenció d'aquest exemplar concret és la luxosa enquadernació
gens habitual a l’època, on la gran majoria dels llibres era relligada amb
pergamí. En aquest cas, a més de ser de cuir l’exemplar compta amb una
decoració de daurats que omple tant les dues tapes com el llom amb uns ferros
molt variats i ben estampats. Hem de tenir en compte que els exemplars impresos
per als diputats de la Generalitat també tenien una enquadernació de luxe ab cubertes de cuyro vermell ab lo senyal
del General com diuen els documents de l’època però no amb el luxe que
observem en l’exemplar que comentem. El que és clar és que si comparem aquest
exemplar amb els dels diputats ambdós foren enquadernats pel mateix artesà ja
que comparteixen uns mateixos ferros.
Full en el que hi consta l'inici de la dedicatòria al rei Felip IV i esmenat ràpidament i la dedicatòria al rei Lluís II (Lluís XIV) amb un exlibris manuscrit del 1720
Llavors,
si aquesta luxosa enquadernació no fou la destinada per als diputats, a qui
estava destinada? Les inscripcions manuscrites que conté el llibre ens donen
les pistes. El llibre està dedicat Al rey
Lluÿs Seÿnor nostra qui deu guart en peris (a París?) més una signatura
il·legible. A més d’aquesta inscripció i en la mateixa pàgina a la part
superior en té una altra de tatxada on hi diu al rey don Felipe. Com pot ser possible ambdues inscripcions de la
mateixa mà i fetes segurament el mateix dia? Sembla com si a l’escriba se li
indiqués que dediqués aquest llibre cabdal per a la Generalitat al rei i que
d’esma i fes constar el rei Felip III (IV). Una vegada advertit l’error i
tatxada la primera inscripció se li dedicà a Lluís II (XIV) ja que era el nou
rei que reconeixia la Generalitat després del curt període republicà.
Inscripció del pas de mà en mà d'aquest llibre
El
llibre, però, no arribà mai a mans del rei francès ja que es quedà a Perpinyà
com molt bé indiquen els diversos exlibris manuscrits. La primera inscripció és
datada el 1653 quan la Guerra dels Segadors estava en ple batibull i no estava
segur que triomfessin les tropes franceses. Potser aquests problemes van
impedir la tramesa d'aquest llibre al rei francès i veiem com el llibre passa
d'una mà a una altra quan diu Musur (munseñor)
Benet que Deu guart en Perpÿnia vuy als 9
gr 1653. Jauma Sala pajes. El 1720
encara estava a Perpinyà com observem amb la inscripció que diu que es de mi lo noble Joseph de Reart y Blay
habitant en Perpgignya l’any 1720. El darrer propietari rossellonès degué
emigrar al Quebec des d'on via Ebay el llibre finalment va retornar a
Catalunya.
Tota
una peripècia d'un llibre per a ús burocràtic de la Generalitat que fou
relligat de manera luxosa per a un obsequi institucional que mai va arribar a
realizar-se.
Detall de l'enquadernació amb la decoració marroca i les sanefas amb imatges d'animals
BIBLIOGRAFIA
ALBAREDA
SALVADÓ, JOAQUIM. “Catalunya a la Guerra de Successió: de la victòria de 1705 a
la pèrdua de les llibertats de 1714” a 11
de setembre de 1714. Barcelona, Generalitat de Catalunya, 2005
CAPDEFERRO
I PLA, JOSEP. "Promoció i difusió d'obres jurídiques a Catalunya a cavall
dels segles XVI i XVII" a Ivs fugit,
15. Barcelona, Universitat Pompeu Fabra - Dep. de dret, 2007. Pàg. 537-559
MONTAGUT
ESTRAGUÉS, TOMÀS DE. Libre dels Quatre
Senyals. Barcelona, Editorial Base – Apograph historica Cataloniae serie
historica XI, 2006 (Estudi preliminar a l’edició facsímil)
Etiquetes de comentaris:
Enquadernació,
Època s. XVII,
Política
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Llibre important pel que diu i important per l'enquadernació.
ResponEliminaAmbdues coses no gaire ben vistes avui.
Si, és cert, actualment les enquadernacions van de baixa però la corrupció a l'alta... ;-)
EliminaMe ha parecido un libro maravilloso, digno realmente del bicentenario. Puedo imaginar perfectamente el significado que puede llegar a tener para un bibliófilo catalán haber encontrado un ejemplar así, con una encuadernación tan extraordinaria como ésta, además. Me ha gustado mucho también la manera en que lo has contextualizado, enhorabuena, sospecho que el día que lo trajo el correo te debió quedar una sonrisa duradera.
ResponEliminaUrzay,
EliminaLos libros, y lo sabes muy bien, siempre nos ayudan a contextualizar el presente porque no descubrimos nada nuevo.
Y la verdad es que yo no lo recibí por correo sinó que fue un medio regalo de un bibliófilo -que realmente lo cazó- que posteriormente decidió hacerse monje... es como una herencia vitalicia. Por esto me apetecía mucho publicarlo hoy que se cumple el 200 apunte del blog.
Llibres antics, humans actuals, reis i monjos republicans ... feliç bicentenari senyor Galderic! I records al monjo!
ResponElimina"Reis i monjos republicans" seria un bon resum de tot plegat. Gràcies Clídice!
EliminaPrimer de tot, felicitats per l'efemèride del blog.
ResponEliminaA vegades es té la sensació d'haver anat enrere. Em semblen molt interessants les paraules de l'Albareda sobre què és el que dóna caràcter de nació a Catalunya perquè, al final, són els usos polítics i la seva defensa el que marca la manera de ser d'una societat. I això és, precisament, el que trobo a faltar en el discurs polític actual a Catalunya, i que és el que acabaria enganxant a la gent. A mi, la idea d'estat m'és ben igual, però el de societat, no. Expliquem quina mena de societat volem i serem un poble de veritat.
A banda d'això, em sembla fantàstica tota la peripècia llibresca.
Enric,
EliminaEn el debat actual el que s'hauria de posar sobre la taula, com molt bé dius, és el tema de la societat que es vol i plantejar quina Constitució hi hauria -més o menys- com es va fer amb la Segona República o el projecte de Constitució catalana del 1928.
De moment sabem que tenim la del 1978 enclaustrada i això si que no engresca gaire...
Bravo per aquestes 200 entregues Albert! Què per molt temps puguis anar-nos adoctrinant en l'estima als llibres i a la cultura, tan i tan necessària avui dia!
ResponElimina-Santi-
Santi,
ResponEliminaAixò d'adoctrinar ho deixem per a altres. Aquí només segueixen aquest blog els qui estan interessats de manera permanent o esporàdicament necessiten una informació. Gràcies.
Quanta cultura en 200 apunts! I que no s'aturi...
ResponEliminaSón unes cobertes dignes de la dedicatòria i de la capçalera del Piscolabis. Tens idea d'on la devien fer? A Barna? A Perpinyà?
Només a València n'havia vist de tan luxoses. :)
Gazo,
EliminaEsperem que no s'aturi malgrat que anem massa de bòlit!
Les cobertes són barcelonines. Es conserven altres cobertes d'aquest tipus i algunes del Libre dels Quatre Senyals però només amb els quatre senyals de sant Jordi a les cantoneres i el floró al mig.
Si, digne de València com molt bé dius tu!
I quines dues-centes senyals de vida ens has ofert al Piscolabis!
ResponEliminaI quina manera de celebrar-les... Amb quina peça més apreciable!
Estic llegint l'estudi científic "La brújula del placer" on l'autor, D.J.Linden, equipara el plaer d'aprendre, i el de la generositat, amb d'altres més reconeguts com el sexe o la carn a la brasa. En aquest sentit puc dir que llegir-te és un plaer dels més refinats.
Girbén, m'agrada aquesta barreja de D.J.Linden de plaers, tots ben vinculats! Celebro que hi vegis des de la carn a la brasa al sexe en aquests dos-cents apunts!
EliminaPotser ens cal un llibre així per tenir controlatades les despeses del país i l'Estat XD Darrerament hem tingut algun problema petit amb aquest afer.
ResponEliminaEduard,
EliminaEls controls de l'Estat han estat sempre necessaris com ho demostra el llibre. El tema és poder evitar la natura rapinyaire humana...
Etern!!....curt pero amb el necessari!!!...L'havia llegit fa temps endarrera i ara de casualitat hi anat a parar de nou!!!
ResponEliminaGràcies pel comentari! Si, a internet els apunts han de ser el màxim de curts malgrat que aquí ens allarguem una mica... Celebro que continuïi sent interessant.
Elimina