A en Xavier Teixidor de Llers, arquitecte, i a tots els pagesos afectats pels incendis d’enguany a l’Empordà.
Sovint dic que en els artistes trobo fascinants dos períodes: l’època de formació i l’època de plenitud –quan l’artista aporta més a l’evolució de la història de l’art. L’època posterior, llevat de totes les excepcions que vulgueu, moltes vegades esdevé una divagació i un manierisme repetitius, que més enllà de la curiositat sovint aporten ben poca cosa. La fase inicial, en la qual poca gent para atenció, però, sol ser de les més sensacionals perquè l’artista va prenent idees d’aquí i d’allà, de l’un i de l’altre, per intentar sadollar les ànsies de crear un llenguatge, una manera pròpia d’expressar-se.
Les bruixes de Llers són literàriament i artísticament la primera obra publicada per Carles Fages de Climent (1902-1968) i Salvador Dalí (1904-1989), amb un pròleg d’un poeta ja consolidat i molt conegut a l’època -avui gairebé totalment oblidat com a poeta- Ventura Gassol. El llibre fou imprès a Barcelona per l’Editorial Políglota el 1924 amb format de quart (22 x 17 cm.) enquadernat en rústica. L’exemplar que mostro està reenquadernat, en una dècada incerta de la segona meitat del s. XX, amb una enquadernació de pell signada per JM Romeo (de qui no he trobat informació) amb una decoració inserida en relleu i amb retalls de pell en ocre i caldera afegits, que crea una suggerent repetició de cares (de bruixes?) amb una certa estètica surrealista. Desconeixem el tiratge del llibre amb aquest paper industrial però si que consta que se n'imprimiren 17 en paper de fil i signats per l'autor.
.
Quan el 1924 va fer les il·lustracions per al llibre del seu amic, Dalí tenia 20 anys però no era un inexpert, sinó algú que a Figueras ja era conegut com a dibuixant i que ja havia publicat –encara que fos en una ocasió única- al Calendari del Patufet per al 1919 un acudit de signatura il·legible. A Figueres el seu pare ja li havia organitzat unes quantes exposicions per a la família i els amics, i també havia participat en exposicions col•lectives d’artistes figuerencs, amb un gran èxit de crítica com veurem en l’apunt que ve. A més, gràcies a la seva perícia i a les bones amistats del seu pare, va il·lustrar diversos fulletons i cartells de les Fires i Festes de Figueres. La seva insistència vers el món artístic va fer que el seu pare acceptés la seva vocació el 1922 però que li posés com a condició que estudiés a la Escuela Especial de Pintura, Escultura y Grabado de l’Academia de San Fernando de Madrid –en vista al fet que com a mínim es pogués dedicar a ser professor de dibuix- i que anés a viure a la Residencia de Estudiantes, a la qual va tenir accés gràcies al poeta Eduard Marquina, casat amb Mercè Pichot, amiga de la família.
A la Residencia va fer amistat de Luís Buñuel, Federico García Lorca, Pedro Garfias, Eugenio Montes i Pepín Bello entre altres. A l’Academia Libre fundada per Julio Moisés –a la qual va assistir després de la primera expulsió de l’Academia de San Fernando, per defensar al pintor Daniel Váquez Díaz- va conèixer artistes com Maruja Mallo, Benjamín Palencia, Francisco Bores i José Moreno Villa. Aquestes coneixences, les visites al Museo del Prado, les lectures sobre artistes i la consulta de revistes d’avantguarda que li subministrava el seu oncle Anselm Domènech, etc., el van conformant com a artista, fins que tot plegat va tenir difusió pública en fer una exposició en solitari a la Galeria Dalmau de Barcelona el novembre de 1925.
Les il·lustracions són fetes amb una sola tinta plana, amb certs jocs volumètrics amb les línies. Estilísticament es mouen entre dues vessants, per una part la que s’apropa a una estètica cubista -amb tots els matisos, com molt bé diu Rafael Santos Torrella en parlar d’aquests anys- i per una altra part a una estètica noucentista d’arrel popular, que fins i tot podem trobar propera a les il·lustracions de E.C. Ricart de les Aleluyas d’en Vinardell (1919), editades per a Madrid però impreses a la impremta Oliva de Vilanova. Les il·lustracions de caire més popular són més sintètiques i amb una clara intenció d’apropar-se a l’estètica de la xilografia, com la il·lustració que serveix de colofó. Algunes d’aquestes il·lustracions populars tenen alguns elements amb subtils deformacions com veiem a la portada mateix, on es veu un vaixell amb una bruixa penjada i bevent en porró.
Les il·lustracions més vinculades a una estètica avantguardista són de mida més gran, mentre que les altres queden limitades a petits detalls. Aquestes il·lustracions juguen entre una estètica cubista propera a l’Autoretrat amb l’Humanité -com és el cas de la il·lustració inicial de la taberna- o una estètica propera als futuristes o, fins i tot, a l’estètica del cinema expressionista alemany, com el carreró de Llers -que podríem relacionar amb l’escenografia pel·lícula del Gabinet del Dr. Caligari. Hem d’entendre que són els moments en què Salvador Dalí estava cercant un llenguatge propi, que assolí pocs anys després i que fou el que el va portar a la fama internacional.
És curiosa una carta del 1924 que Salvador Dalí va enviar al seu oncle Anselm Domènech (amb qui hi tenia un fort lligam i que li facilitava revistes i llibres d'art) en la que hi ha un dibuix preparatori per a Les bruixes de Llers que finalment no es va utilitzar. Aquesta il·lustració ens deixa entreveure que Salvador Dalí va estar sospesant la possibilitat de fer unes il·lustracions més descriptives com hagués estat aquesta i que finalment va preferir fer il·lustracions més generalistes.
Aquestes il·lustracions de Les bruixes de Llers van motivar Josep Pla a dir, en una de les seves butades habituals que són ninotets, el millor de Dalí. Sigui com sigui, tant text com il·lustracions estan ben vertebrats i, sense cap mena de dubte, es tracta d’una obra pensada conjuntament per autor i il·lustrador com ho demostra la carta, enviada a Dalí per Lídia de Cadaqués (filla de la Sabana, darrera bruixa de Cadaqués) en la que es diu: dile a Fojas (Fages de Climent) que tiene que hacer un libro, que las brujas tienen que gastar siempre perras porque cuando cambian un billete es que han ido a buscarlo en alguna caja de hierro. Es el pueblo de María Santísima, pueblo bárbaro, judío.
BIBLIOGRAFIA:
AUTORS VARIS. Dalí: els anys joves (1918-1930). Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1995
Apunt complert de la Wikipèdia de les Bruixes de Llers
M'he quedat fascinat, de veritat. Jo sí que admiro Dalí (potser perquè prescindeixo de la seva figura mediatitzada) i penso que cal llegir la seva obra liter`ria, que és molt rica i ajuda a comprendre l'obra pictòrica, així com algunes actituds.
ResponEliminaPerò el cas d'aquest llibre (de qui -confesso- no en sabia res) m'ha intrigat: com i on es pot llegir? (ja no dic comprar). Hi ha facsímils assequibles?
Fins ara només coneixia el vampir de Llers...
Lluís,
EliminaJo et recomanaria l'edició que va fer Quaderns Crema que es pot trobar a les biblioteques públiques (amb el servei d'intercanvi que tenen). Has de tenir en compte que és una obra de joventut s'en Carles Fages de Climent però està força bé, és molt interessant.
si que es interessant, tindre que anar ala biblioteca
ResponEliminaAris,
EliminaEl servei interbibliotecari de prèstec funciona molt bé.
Postdata: Algun dia s'ha d'explicar qui era la Lídia de Cadaqués, i sobretot què tenia a veure amb el gran prohom Eugeni d'Ors
ResponEliminaLluís,
EliminaA Lídia de Cadaqués hi ha un enllaç on ho explica molt bé. És un article molt bo i sorprenent!
Un apunt interessantíssim, Galderich. Miraré de trobar l'edició de Quaderns Crema perquè m'agradarà de llegir els poemes de Fages de Climent i veure les il·lustracions d'aquell Dalí dels inicis, certament poc conegut, ja que el que més s'ha difós d'ell és l'aspecte més superficial i mediàtic (i, no ho oblidem, filo-franquista, amb retrat eqüestre de la "nietísima" inclòs). És ben bé com tu dius, la genialitat original ha esdevingut "una divulgació i un manierisme repetitiu".
ResponEliminaFascinant la figura de la Lídia de Cadaqués!
Espero amb ganes la segona part.
Sícoris,
EliminaNo sé si l'edició de Quaderns Crema compta amb les il·lustracions o no tenint en compte els drets d'autor de Dalí...
Sobre el final de Dalí... aquí no m'hi poso que és de tesi doctoral més de psicologia que d'art!
D'aquest llibre hi ha versió posterior, del 1997, per Aubert Impressor marcat com a "Edició definitiva". Desconec, però, quines diferències hi ha entre les dues versions.
ResponEliminaPerdó, no és del 1997 sinó del 1977. Vint anys són vint anys.
ResponEliminaPel que vaig llegir en Carles Fages de Climent tenia preparada una revisió que és la que va aparèixer pòstumament el 1977.
EliminaQuina entrada més fascinant... Què impactants aquests petits dibuixos, senzills i sorprenents. M'has fet buscar la biografia del Dalí perquè estava fixat que arribà a Madrid el 1924 i llavors no em quadrava el que dius, i no, cert, va arribar-hi el 22.
ResponEliminaEastriver,
EliminaSi són dibuixos petits i senzills i per això sorprenen en Dalí. Celebro que aquest motiu t'hagi fet agafar la biografia d'en Dalí encara que només sigui per a contrastar dades perquè ens poden sorprendre.
Personalment, també soc molt crítica amb l'obra de Dalí, tot i que reconec la seva gran vàlua com a creador i innovador del art. Ignoraba, que hagués fet colaboracións en elustració des de tan jove. I pel que veig, ho feia força bé.
ResponEliminaUn post molt interessant. Penso que no podré deixar de llegirte.
Espero que no t'importi.
Montserrat,
EliminaDalí va aconseguir una ambivalència sobre la seva percepció que a vegades crec que va ser molt premeditada en la que tots hi hem caigut.
Benvinguda.
Guauuu!!! Moltes gràcies Galderich. No tenia ni idea que aquests dibuixos existissin. M'ha entusiasmat veure'ls. Pots confirmar la teva creença que el que expliques de Salvador Dalí és molt interessant.
ResponEliminaFa temps vaig llegir "La Vida Excessiva de Salvador Dalí" de l'Ian Gibson. No recordava el nom de Fages de Climent. Suposo que hi apareixia poc, tot i que com dius, rara vegada va repetir Dalí d'il·lustrador de més d'un artista.
Tens molta raó quan comentes que el període de formació i el plenitud són els més interessants de la vida d'un artista, però a mi, confesso que per curiositat morbosa, sempre m'ha agradat conèixer els períodes de decadència.
Eduard,
EliminaEn Gibson segur que coneix a en Fages de Climent perquè aquesta primera època daliniana la va estudiar força. El que passa és que dintre d'un llibre general com el que cites no es pot concretar gaire i com bé dic són llibres (aquest i el proper) que han passat desapercebuts.
Sobre les èpoques que interessen a cadascú dels artistes... va a gustos com bé evidencies!
M'agraden molt aquests dibuixos de Dalí. El de la taverna és magnífic. De fet, sempre s'ha dit que era millor dibuixant que pintor. I com diu el Lluís, cal llegir la seva obra escrita. Era el mateix Dalí que deia que era millor escriptor que pintor. En tot cas, gràcies Galderich per posar-nos sobre la pista d'aquests dibuixos, poc considerats com tantes coses de la nostra cultura, que continua amagada rere els academicismes.
ResponEliminaPel que fa a la Lídia, n'havia sentit coses de la família postissa que tinc a Cadaqués. Què poc hem cuidat el paisatge humà que s'amaga rere el panorama històric, cultural i mític català. Molts d'ells han acabat convertits en protagonistes de llegendes que només esmenten els folkloristes. Hollywood n'hauria fet un gènere cinematogràfic, els alemanys un cicle operístic, els anglesos una saga literària i els francesos els haurien donat la ciutadania francesa i la Legió d'Honor.
Enric,
EliminaM'agrada la teva efusivitat en els comentaris però l'afirmació de que Dalí deia que era millor escriptor que pintor podria ser una més de les seves butades!
I si, quan vaig llegir la història de Lídia de Cadaqués vaig pensar que és un personatge sensasional (només cal veure la gent que va conéixer) però alerta amb una adaptació cinematogràfica que podria quedar entre l'ensucrament i el drama rural...
Precisament cal evitar aquest ensucrament i el drama rural tan habitual en algunes adaptacions cinematogràfiques d'esdeveniments històrics nostrats. Sense anar més lluny, la pel·lícula "Bruc", tova i fluixeta. Falta èpica i sobra cofoisme.
EliminaAixò és del que tinc por d'aquestes adaptacions de personatges tant potents...
EliminaPotser l'hauria de fer l'Albert Serra que, a més, és de la zona...
EliminaSícoris,
EliminaNo sé si el ritme vital de la protagonista podria encaixar amb el ritme vital de l'Albert Serra. Malgrat tot una aproximació psicològica si que la podria fer.
increible entrada, sin palabras
ResponElimina... pues mucha gente piensa que pongo demasiadas palabras para ilustrar los libros... ;-)
EliminaUn abrazo.
Galderich.
ResponEliminaExcelente entrada, sobre la que desconocía todo.
Es muy provocador tener la oportunidad de observar las primeras obras de un joven Dalí. Como bien dices, sin fama ni reconocimiento alguno, pero con toda la libertad para crear.
¡De lujo!
Marco Fabrizio,
Elimina¿La libertat de creación se pierde cuando se espera o se exige algo de un artista? Buena reflexión.
Barbotejant escarnis en llengua barroera
ResponEliminasaltaven i ballaven al cor de la foguera,
fins que esventés el torb llurs cendres de carbó.
Aquella urgència que semblava tenir l'incendi del Empordà...
No seria que tenia pressa per arribar fins les bruixes de Llers?
En un exercici d'art-ficció, podem imaginar uns Dalís sobre la recent catàstrofe.
Girbén,
EliminaVoldria imaginar-me aquest exercici d'art-ficció en un Dalí en plena lucidesa imaginativa de les primeres èpoques.
Segur que aquest llibre és una delícia, des de fora és una virgueria, des de dins segur que veure'l i tocar-lo deu ser meravellós.
ResponEliminaLa enquadernació d'en Romeo sembla molt bona, les bruixes ideals.
Els dibuixos de Dalí ens mostren una mica el que després va fer.
La impressió es veu maca, amb bons marges, molt ben feta; es veu una cosa que avui dia ja no es veu gaire.
Xavier,
EliminaAl principi l'enquadernació no m'acabava de convencer però finalment m'hi he reconciliat. I la impressió si que està bé malgrat que es podria millorar una mica.
dones feina, molta feina. T'agraeixo que, d'alguna manera, em reconciliïs amb Dalí. Són massa anys de créixer amb un muppet que, de bon tros, té poc a veure amb l'artista.
ResponEliminaClídice,
EliminaQuan s'aprofundeix en un tema canvies la visió que en tenies abans per bé o per malament! És la millor manera de treure'ns els prejudicis de sobre o de certificar-los, nosaltres triem.
Com sempre generant inquietuds amb les teves entrades. Ens apropes fets i realitats sempre obviades i que per regla general ens fan els autors i creadors bastant mes propers que tota la literatura oficial, a banda de apropar-nos realitats moltes vegades oblidades o menyspreades.
ResponEliminaJavier,
EliminaCada vegada tinc més clar que les il·lustracions de llibres, la meva dèria com es nota, són obviades perquè dificilment es reprodueixen i quan es fa només se'n reprodueix una, el que no és representatiu de la concepció d'una obra completa. Fins i tot les grans patums pateixen d'aquest problema!
Fantàsticament documentat i interessant.
ResponEliminaUn petit afegitó dins d'aquesta etapa inicial daliniana: el 1921 sembla que va il·lustrar un número extraordinari del diari republicà figuerenc l'Empordà Federal. No l'he vist pas, però s'explica al catàleg "Dalí. Una vida de llibre. A life in books" de Destino. En aquest catàleg hi ha un cartell anunciant la venda de Les Bruixes de Llers (4 ptes) on s'indica "Ornat per Salvador Dalí" (un verb en desús, aquest ornar). També s'hi explica que Dalí el 1916 ja dibuixava contes per a la seva germana malalta...
Gazo,
EliminaEl llibre que comentes no me'l vaig comprar perquè era molt car però si em proporciones el cartell que anunciava Les Bruixes de Llers amb una bona reproducció amb les dades que proporciona el penjarem per a complertar aquest apunt.
Sobre l'Empordà Federal en parlarem en el proper apunt perquè és rellevant en el context.
Per una altra banda d'en Dalí se'n conserva molta obra de petit perquè el seu cercle familiar i d'amics de manera molt prematura el van considerar un geni. Com que devia ser hiperactiu des de petit va estar treballant i fent moltes coses, com els contes que comentes, a més d'una revista que es deia Studium.
Doncs ja te'l passaré. Ara vaig cap a la ciutat comtal...
EliminaCuriosa observació introductòria dels artistes i ben trobada.
ResponEliminaComparteixo la teva opinió sobre Dalí. Jo el considero un gran geni i un correcte pintor. M'agraden més els seus escrits que els seus quadres, però ningú li pot retreure la seva petja en l'art. El que deia... segurament els entesos en dirien un "ready-made" o alguna cosa semblant, en tot cas un excel·lent i insubstituible agitador i provocador del món de l'art. Per cert, personatges molt necessaris.
Bé, potser m'he allargat més del que m'és habitual però, totes aquestes meravelles que ens regales, en format de llibre, són de la teva propietat? Doncs l'enhorabona i sinò també.
SALUT. R.
Ropto,
EliminaTu tranquil si expliques més del normal. Els comentaris estan per dir-hi la teva!
¿Alguien me podría informar la cantidad total de ilustraciones que hizo Salvador Dalí para Les bruixes de Llers? Muchas gracias
ResponEliminaCarmen,
EliminaTodas las ilustraciones de "Les bruixes de Llers" son las que se reproducen en este post.
You can see the Auca El triomf i el rodolí de la gala i en Dalí at http://www.salvadorbrand.com/Salvador-Brand/the-lithograph.html
ResponEliminaThanks, Salvador!
ResponElimina