A la tieta Antònia, in memoriam
Segur que la frase que diu que darrera un gran home sempre hi ha una gran dona a la Montserrat Roig li hagués remogut l’estómac perquè ja me’l remou a mi... Avui fa 20 anys que va morir la Montserrat Roig (1946-1991), escriptora, periodista (si ambdues activitats es poden separar) i activista pels drets de les dones en uns moments força complicats i quan aquests eren sistemàticament arraconats i menystinguts. En el seu cas particular, però, aquesta frase inicial tindria una contrapartida que faria més o menys així: davant d'aquesta gran dona hi va haver un gran home.
Però... qui seria aquest gran home que aniria davant de la Montserrat Roig? Senzillament el seu pare, Tomàs Roig i Llop (1902-1987), un intel·lectual prou actiu en època republicana i també durant el franquisme i que avui ha caigut en el més impressionant oblit i només és mencionat per ser el pare de la Montserrat. Sé que caic, i amb molt de gust, en el que a la catosfera podríem anomenar síndrome Júlia Costa de reivindicar figures que el temps ha colgat en l'oblit. Però un bloc dedicat a llibres més o menys vells té això i com que m’agrada aquesta síndrome aprofito aquest record dedicat a la Montserrat Roig i la nostra sèrie d’apunts dedicats a la República a través dels seus llibres per a fer aquest apunt. Per a aquest motiu he desempolsat un dels llibres que tinc en més estima que és el de les Siluetes epigramàtiques, editat pulcrament per la Llibreria Verdaguer el 1933 i imprès a la sensacional impremta Sallent de Sabadell, que espera una bona monografia.
Quan ja fa anys vaig anar a veure als meus pares amb aquest llibre sota el braç perquè l'acabava de comprar, la meva mare va exclamar més o menys: Mira, en Tomàs Roig! Aquest va ser un pretendent de la tieta Antònia, qui no en va voler saber res d’ell perquè deia que era lleig ja que duia ulleres de cul got, perquè devia ser molt miop. El teu besavi Florenci va tenir un gran disgust que no acabessin junts, perquè a més d’amic el considerava el gendre ideal ja que era un lletraferit com ell, una persona refinada i a més molt bona persona. De fet la meva tia àvia es va quedar per vestir sants i finalment s’encarregà dels meus besavis fins que van morir. És curiós pensar que si la tieta Antònia s’hagués deixat conquerir per en Tomàs Roig i s'haguessin casa, molt probablement avui no estaríem parlant d’aquesta commemoració dedicada a la Montserrat Roig.
Literàriament, però, no tingué l’èxit que es podia esperar. Mirant la seva obra observem que la majoria dels llibres, sobretot els dels seus inicis, foren auto-edicions amb curts tiratges que van dels 50 exemplars als 300 exemplars i la majoria signats per l'autor i dedicats als seus amics. Aquest és el cas de l'exemplar que tenim del segon volum de les Siluetes epigramàtiques, del 1952, del qual ja parlarem més endavant. A més, foren edicions curoses, tirades sobre un paper ben triat (per exemple 300 en paper Fundació Bernat Metge, més 15 amb paper Japó imperial en l'edició del 1933) de les mateixes Siluetes epigramàtiques. La distribució d'aquestes primeres Siluetes epigramàtiques anà a càrrec d'Anselm Domènech, propietari de la Llibreria Verdaguer, amb qui l'unia una gran amistat.
Aquestes edicions també estigueren vinculades a l’ajut d’alguns amics i mecenes com fou el cas d’Eusebi Isern i Dalmau que fundà la Biblioteca Catalana de Autors Independents, el 1934 i amb qui va col·laborar. Malgrat els inconvenients de l’autoedició publicà des del 1924 fins els anys 70 de manera molt variada, des de poesia, contes, teatre, novel·les o biografies (Josep M. Folch i Torres i Prudenci Bertrana) a més de tres volums d’autobiografia.
Els dos primers reculls d’epigrames mantenen una estètica molt semblant, fins i tot pel que fa a l'estil dels il·lustradors autors de les caricatures. El primer fou Salvador Mestres i el segon Josep Maria Serra i Constantí, ambdós futurs col·laboradors del TBO. A Catalunya aquesta col·laboració entre retrats literaris i caricatures dels personatges descrits humorísticament ja la trobem el 1930 en el llibre de Jaume Passarell Cent ninots i una mica de literatura, escrit i il·lustrat per ell mateix. (Aquest autor va ser el biògraf d’Eusebi Planas, però va haver de publicar-la amb el pseudònim de Salvador Bori perquè tenia prohibit publicar res, els anys quaranta, ja que havia estat un dels dibuixants del Papitu i per catalanista). En certa manera aquests caricaturistes recollien una llarga tradició catalana, que havia arrencat en ple s. XIX amb les caricatures litogràfiques de Tomàs Padró a les publicacions de sàtira política com La Campana de Gràcia, L’Esquella de la Torratxa, Cu-Cut, El Bé Negre...i que arriba fins a El Jueves.
D'aquestes primeres Silutetes epigramàtiques és interessant reproduir el que en diu el mateix Tomàs Roig i Llop a la seva interessant autobiografia:
Salvador Mestres va saber interpretar-me els textos admirablement. (...) Aquestes siluetes, en traduir-les a la realitat, les cuinava de la manera següent: recollia els detalls del personatge, les seves característiques, sense preocupar-me del que és menys important. Amb allò que interessa i el que no interessa, vagi emplenant una quatrilla amb trenta o quaranta notes del que he observat: alt, baix, magre, gras, té els ulls plorosos, una determinada arruga, un tic nerviós. parla d'aquesta maenera, etcètera. Tot això ho deixo en un calaix i al cap de quinze o vint dies ho agafo, m'ho remiro amb una ullada profundament i surt el retrtat d'una manera definitiva, sense cap retoc. És com si diguéssim disparar amb un sol tret. Hem d'apuntar i fer diana, si no fem diana és que no hem encertat la figura.
L'exemplar que em vaig reservar del llibre el relligà, com tots els meus, Emili Brugalla, relligadura de la qual estic molt orgullós, perquè és una extraordinària mostra de l'art d'un dels nostres millors artistes del seu ram, potser el primer. Ell també n'estava content i, en anar-li a abonar l'import, no volgué acceptar res, perquè hi havia gaudit massa, segons em va dir, per resoldre-ho en bitllets de banc.
El segon caricaturista fou Josep Maria Serra i Constantí (1922-2002), també molt hàbil, però pel meu gust amb els traços massa gruixuts i menys expressiu que Salvador Mestres, però això ja és una qüestió de gustos personals. De fet Josep Maria Serra tingué un gran èxit professional i es guanyà la vida com a caricaturista pels principals diaris barcelonins de la seva època i il·lustracions per a publicacions com TBO o el Patufet de la segona etapa.
Aquest apunt participa de l'homenatge col·lectiu de la catosfera dedicat
a la Montserrat Roig (1946-1991) en motiu del 20è aniversari de la seva mort
Suposo que poc o molt, aquests dibuixos han tingut divulgació al llarg del temps, perquè no m'han resultat desconeguts del tot. Un cas d'avantguarda caricaturesca (la veritat és que avui he après el concepte "caricatura epigramàtica", gràcies).
ResponEliminaLa comparació dels tres retrats del Prudenci Bertrana és excepcional, perquè semblen tres persones diferents. I la darrerar del Segarra (del Serra) és brutal.
I amb siluetes lexicogràfiques, com ha de ser! Fantàstica la història de la tia Antònia.
ResponEliminaLluís,
ResponEliminaLa veritat és que no són llibres molt divulgats, potser per culpa d'un tiratge tant curt.
I el fet és que en les biografies d'en Salvador Mestres i en Josep Maria Serra no hi consten aquests llibres que com bé dius són molt bons.
Gazo,
ResponEliminaEls filòlegs van ser un puntal clau per a aquesta intel·lectualitat del moment com ja vas reflectir en un apunt!
Crec que Tomàs Roig va patir un oblit interessat per motius polítics, Montserrat Roig no en va parlar mai gaire, crec que avui sí que ho hauria fet. Alguns d'aquells intel·lectuals dels seixanta, d'aquella minoritària universitat, semblaven voler amagar la 'família' dretana. En el món de la cultureta això també ha pesat molt. La veritat és que em vaig quedar molt parada quan, fa anys, vaig llegir que havia estat agafat al Collell.
ResponEliminaJúlia,
ResponEliminaNo puc opinar sobre el que dius perquè el meu coneixement sobre en Tomàs Roig ha estat molt recent i poc profund. Tinc ganes de llegir la seva autobiografia sobretot de l'època de la guerra on segur que hi trobaré teca per a un altre apunt sobre els darrers llibres publicats abans de l'entrada de les tropes franquistes.
De moment et passo aquest enllaç amb una entrevista a la seva vídua, Albina Francitorra, molt interessant però que no he pogut aprofitar gaire per no allargar l'apunt.
http://www.publico.es/espana/373828/mi-madre-no-se-atrevia-a-votar-solaç
Muy buen libro, muy buena anécdota la de la tía Antonia, y sobre todo muy buena oportunidad para recordar a aquellos que deberían de ser recordados.
ResponEliminaMarco Fabrizio,
ResponEliminaRecordar es justo cuando los recordados se lo merecen.
Una nova troballa que t'hem d'agrair. En Mestres el coneixia del TBO, i no tenia ni idea d'aquestes caricatures, que són -permete'm el joc de paraules facilot- una obra mestra.
ResponEliminaGalderich, has estat d'allò més original al fer l'homenantge a Montserrat Roig parlant del seu pare. Segur que a ella li haguès fet molta il·lussió. Per cert, m'ha agraddat moltíssim el post. Relament era un personatge molt interessant aquest Tomàs Roig i també el Salvador Mestres, és clar.
ResponEliminaLeblansky,
ResponEliminaRealment sobta que aquest llibre de genials caricatures no sigui més divulgats. L'acudit, evident, llàstima que no se m'ha acudit a mi!
Eduard,
ResponEliminaÉs que si hagués de fer un apunt sobre les edicions dels llibres de la Montserrat Roig no hagués fet res. Era una forma el·líptica de parlar-ne perquè com a pesonatge em cau bé i de divulgar un llibre que considero que hauria de ser més explotat literàriament. Un recull dels epigrames d'en Tomàs Roig en les seves diverses edicions bé mereixerien una reedició perquè seria un bon repàs a la intel·lectualitat de la Catalunya del s. XX.
Muy interesante tu entrada, y me he hecho reflexionar ( no mucho, no te hagas ilusiones) en que es un tipo de libro del que hoy en día sería bastante difícil algo similar. Parece que entre lo políticamente correcto y las nuevas tecnologías no ha quedado espacio para este tipo de " juegos literarios de alta calidad" por llamarlo de algún modo, en este caso concreto parece que "caricaturas epigramaticas".
ResponElimina¿Tu crees que alguien se atrevería con los personajes equivalentes hoy en día?
Me temo que no. Todo es mucho más aburrido y vivimos de la subvención.
En cuanto a Montserrat Roig, aún a veces la releo, a ver si escribo algo...
Pombolita,
ResponEliminaNo m'havia parat a pensar si aquestes Siluetes epigramàtiques serien possibles o no. Tens raó que el tema políticament correcte frenaria molt al possible literat que se n'encarregués.
Malgrat tot també crec que en Tomàs Roig va seleccionar les Siluetes que ell creia més properes.
Són realment bones aquestes caricatures. Llibres semblants avui es fan difícils d'imaginar; si més no, segur que estarien il·lustrats amb fotografies. Recordo una raresa del Vicenç Altaió, "Els Germans", on traça el retrat d'un grapat d'artistes amics. Però aquest està il·lustrat pel Perejaume, que pot tenir moltes virtuts però no la de caricaturista.
ResponEliminaDeixam-ho dir: quan va tornar el Terradelles, la meva avia Bienve em va comentar: Mira el Josep... Aquest es va passar un bon temps anant-me al darrera! La història de vegades depèn d'un sí o d'un no.
Ai sí, un detall: em consta que els Fornas són plans.
ResponEliminaPer cert, ara existeix un bloc titulat "Jordi Fornas i Martinez" que és l'enllaç de referència.
ResponEliminaGirbén,
ResponEliminaPodríem fer una història paral·lela del que podria haver passat...
Gràcies per l'enllaç, és fantàstic que li hagin obert un bloc amb informació. Sinó semblarà a internet que en Jordi Fornas no va exitir mai!
Gràcies per apropar-nos uns artistes d'aquest calibre. Allà on creiem, erròniament, que hi ha un erm, sempre hi podem trobar joies. I és que el món no para, malgrat que ens creguem que l'hem inventat nosaltres.
ResponEliminaOh, Oh, Oh i Oh. Si d'habitud ja m'agraden els teus blocs, aquest, com ja deus saber, m'entusiasma.
ResponEliminaSALUT. R.
P.D.: Estic fent un curs de gravat a ca'n Albert Martí i Palau. per llepar-se els dits.
Clídice,
ResponEliminaMalgrat que alguns ho hagin intentat en algunes èpoques mai hi ha un erm, sempre hi ha alguna guspira de llum. En el cas de la República hi ha tota una foguera, of course!
I si, no hem inventat res, només anem retocant que ja està prou bé!
Ropto,
ResponEliminaÉs una entrada gairebé dedicada als fans dels ninotaires de totes les èpoques.
I dius que estàs fent un curs de gravat a cal Albert Martí? No m'ha dit res el molt bandarra! Ja el pentinaré!
Galderich, em sembla que m'imposaré l'obligació de llegir els teus articles dos dies després d'haver-los escrit: així llegeixo l'escrit i el que hi han dit els lectors. Tot suma.
ResponEliminaL'anècdota de la tieta Antònia és fantàstica de debò. I va quedar per vestir sants! Tots hem tingut alguna tieta soltera a casa. Penso que ho portava l'època!
Paremies,
ResponEliminaSempre he dit que els comentaris milloren els apunts d'aquest bloc. Aporten matissos, informacions, suggerències... de tal manera que moltes vegades canvio el text perquè el que aporten ho requereix.
El Víctor té tota la raó. Aquí estic, doncs, cinc dies després!
ResponEliminaIgual que comenta el Lluís, aquestes caricatures em són molt familiars. No les d'aquests personatges, sinó d'altres.
A banda de la història anecdòtica de la tieta (a mi m'agraden molt aquests excursos), em quedo amb les dues portades i amb l'edició. Em quedo amb les ganes, però, de tocar el paper amb els dits. Un dels grans plaers llibrescos.
Enric,
ResponEliminaDoncs les caricatures no les he vist enlloc malgrat que participen d'una manera de fer caricatures amb una personalitat molt forta dintre de l'estètica republicana. Tenim caricaturistes com aquests o Damerson o fins i tot Helios Gómez... i tants altres que van aportar a la premsa del moment una personalitat pròpia molt interessant. Aquella estètica també es va perdre. En fi, cada dia li haig de donar més la raó a la Júlia Costa de reivindicar un passat que tenim que ha estat ocultat per un periode ben trist de la nostra història però alerta, també per nosaltres mateixos i una mal entesa modernitat!
I sobre l'excurs de la tieta... home, havia de justificar que m'afegia a l'homenatge de la Montserrat Roig sense parlar de cap dels seus llibres que són estèticament pobres! ;-)
Deliciós apunt.
ResponEliminaVisca la caricatura i visca els llibres de caricatures!
Kap, i visque els qui escriuen llibres com el dedicat al caricaturista Andreu Dameson!
ResponEliminaPer cert, avui m'ha arribat com a prèstec de biblioteca l'autobiografia de Tomàs Roig. Hauré d'afegir més informació i a més molt interessant!
Esperem aquesta informació amb candeletes!
ResponEliminaJo t'he de confessar em vaig comprar el primer llibre per les caricatures de Mestres –una obra excepcional en la seva producció– i sense ni saber qui era el senyor que posava la lletra als dibuixos. El segon volum me'l va regalar el fill d'en Josep Maria Serra.
Al llegir els textos, veritables caricatures fetes amb lletres, em vaig interessar pe senyor Roig i Llop... i com que no he tingut ocasió de llegir l'autobiografia, espero que ens en facis cinc cèntims...
Kap,
ResponEliminaJo també me'l vaig comprar per les caricatures i per l'acurada edició amb un molt bon paper i una impressió molt bona. El text després fou una descoberta i el personatge m'ha fascinat.
Ja està actualitzat el bloc, no amb la biografia de l'escriptor, sinó amb les circumstàncies de com es va fer el llibre.
D'una banda tot plegat donaria per una bona novel.la riu, d'aquestes en que les tietes que al final es queden solteres es converteixen en ombres conductores de la ficció, per molt que s'allunyi d'elles. I de l'altra, un lúcid assaig sobre aquestes ànimes nostres, poc donades a la broma i bàsicament susceptibles. El record s'imposa. I un comentari fet de passada obre moltíssimes potencialitats.
ResponEliminaM'agradarà anar-te coneixent.
Eastriver
ResponEliminaLes novel·les tot és començar. I si un comentari marginal, amb la seva importància, dona per a una novel·la això és positiu perquè el que es pretèn és que aquests llibres més o menys vellots tinguin la seva vida.
Fins aviat.
grandiosa historia
ResponEliminame he quedado impactado pues la desconocía
gracias por iluminarnos!
saludos
Raúl
Raul,
ResponEliminaLo de grandiosa lo debes decir por la extensión!
Aquí no iluminamos, intentamos divulgar un poco pequeñas historias con connotaciones estéticas pero que conforman lo que somos. Más o menos es esto.
Bienvenido.