Dintre de la basta producció de l’Equip Crònica (1965-1981) hi ha un apartat que no s’acostuma a posar de relleu, i fins i tot no apareix en la seva bibliografia, ja que són obres no signades manualment i estan destinades a una difusió més àmplia i a sistemes d’impressió més mecanitzats. Són obres pensades i dissenyades per ajudar als altres, des de col·laboracions en calendaris pro presos polítics i altres elements d’efímera, sempre seguint la consigna del grup (que es reflecteix en la globalitat de la seva obra) que nulla estetica sine etica.
D'entre les obres d'aquestes característiques he decidit esmentar els sis dissenys de caràtules de singles (que jo conegui!) per als cantants, valencians com ells mateixos, Raimon i Ovidi Montllor, amb qui, de ben segur, els unia una mateixa esperança de canvi.
Són sis petites obres mestres que testimonien la relació entre el món cultural del moment i el compromís polític de tots els artistes implicats. A més són un bon exemple per veure els canvis estètics de l'Equip Crònica entre els anys 1968 i 1969 (quan foren editats per Discophon a Barcelona) fins que arribaren a consolidar-se artísticament amb una manipulació de l'art anterior i contemporani per convertir-lo en els seus propis símbols, de repressió o de llibertat.
A Catalunya, hi hagué altres exemples d'una relació intensa entre artistes plàstics i cantants que es concretà en el disseny de les portades de discos (singles o LP) per part d'artistes de la talla de Joan Miró, Miralda, Guinovart, Hernàndez Pijoan, Mariscal, Tàpies...
DALAMACE-ROGNON, MICHÈLE. Equipo Cronica. Obra Gráfica y Múltiples (1965/1982). Bilbao, Bilboko arte ederretako museoa, 1988.
DALAMACE-ROGNON, MICHÈLE. Equipo Crónica. Catálago razonado a cargo de... València, IVAM, 2001.
LLORENS, TOMÀS. Equipo Cronica. Barcelona, Editorial Gustavo Gili, 1972.
VV.AA. Crónicas de papel. Equipo Crónica. Obra sobre papel 1965-1981. València, IVAM, 2006
http://knol.google.com/k/paco-alberola/equipo-crnica/3rpzuahglgav7/3
Me encanta esta especie de "loop" en que has caido porque así podemos apreciar esta entrada estupenda.
ResponEliminaComo no podía ser menos, soy una gran admiradora de las portadas de discos, cosa que la tecnología a desterrado de nuestras vidas empobreciendola graficamente algo más.
¡Era el arte pobre para los jóvenes!, ahora tenemos los grafitti en los museos...
Veus que bé? un apunt que ja no em 'falti' :) M'has fet venir ganes de fer una repassada als meus vinils.
ResponEliminaPombolita,
ResponEliminaEs nota que no pares de reflexionar sobre tot i tothom. De fet, el meu company del bloc de Galeria d'Imatges, en Leblansky, és un boig de les cobertes. Jo crec que primer els compra per la coberta i després diu que li agrada la música...
I si, tens raó, els pendrivers no tenen el glamour de les cobertes de discos...
Clídice,
ResponEliminaA remenar la caixa dels vinils i a gaudir de les sorpreses que retrobaràs!
Hola, Galderich dels temps passats, vinc recomanat pel Galderich del futur, trobo que feies apunts molt interessants. Això dels discos és allò que els gossos escoltaven a les gramoles?
ResponEliminaAllau,
ResponEliminaCom diu la Pombolita (que ha passat a ser la primera comentarista del meu bloc!) això és un "loop"!
I sí, això rodó és el que escoltaven els gossos... ja saps que m'agrada l'arqueologia!
ostres, m'ha calfut demanar ajuda per a comprendre la jugada. Tu dius que t'inspires en el caos del Lluís Bosch i a mi em xoca que pugui provocar aquesta mena de caos, però jo m'ho he buscat. Salut, collons!
ResponEliminaHa, ha... ja veus que això de no deixar fer comentaris a l'origen, autocitar-se... guarda la mà fosca d'un dels millors pertorbadors de la catosfera...
ResponEliminaT'imagino escrivint l'apunt del 2011 com Proust i la magdalena, però tu amb un xuxo de crema.
ResponEliminaGazo,
ResponEliminaNi magdalenes ni xuxos... no són del meu estil!
Causa un poco de nostalgia recordar los tiempos, en que al comprar un disco comprabas una especie de sueño.
ResponEliminaY por supuesto, que la portada era una parte fundamental de su éxito.
Las que "nuevamente" nos muestras ¡fantásticas!
Marco Fabrizio,
ResponEliminaSi, això d'un somni és veritat. Ara aquest plaer de destapar un disc i mirar la caràtula s'ha perdut una mica sobretot pels qui tirem de Spotyfi...
Estic completament d'acord amb el que apuntes sobre les primeres entrades o, pels més veterans, sobre algunes de les entrades escrites de ja fa molt de temps, i és que el “mal” dels blogs, parlo per mi, que sóc lent i dispers en excés, és aquest vertigen diari d'informació interessant que em veig incapaç de digerir.
ResponEliminaM'apunto, doncs, la idea, ja que jo tenia, “in illo tempore”, un altre blog en col·laboració amb una altra persona amb qui vam haver de deixar-ho córrer i on hi ha entrades, sobretot al començament, quan teníem molt pocs lectors, que crec que no han perdut gens l'actualitat i poden resultar interessants.
Disculpa, per favor, un petit matís, i creu-me que no voldria semblar-te un mestretites, però crec que la paraula “coberta” és només d'ús per als llibres i, en canvi, el terme “caràtula”, tal i com l'utilitzes en el darrer dels teus comentaris, és el correcte per referir-nos als discs.
Assur,
ResponEliminaAquesta és la idea. Malgrat tot, aquest bloc en ser tant especialitzat va rebent visites i consultes d'apunts anteriors perquè no són de rabiosa actualitat. Fins i tot els apunts que parlen d'exposicions passades van rebent visites! Però la idea és tornar-los a ressuscitar temporalment per tornar-los a retrobar... me'ls estimo!
Sobre el tema caràtules i cobertes o portades tinc també els meus dubtes. He pres la paraula coberta com a més genèric. Avui ho preguntaré a filològes a veure què en diuen i canvio la nomenclatura si convé. Gràcies pel suggeriment... i res de mestretites, les coses s'han de dir per millorar!
Què deuria passar a l'estiu del 2008 per a què nasquessin tants blocs? El Tel, el Pisco, el Foravial, el Riell, aviat l'Allau...; crec que aquesta és la seqüència.
ResponEliminaSabíem, en el moment inaugural, el feliç dispendi d'energia que ens esperava? Ben segur que no; com tampoc imaginàvem la xarxa de complicitats que ens embolcallaria.
Mentre escolto l'oportú "Cantarem la vida", penso en si no t'acabaré copiant el teu anar fent xino-xano i a fons.
Girbén,
ResponEliminaMai m'havia plantejat un naixement tots a l'hora, en el mateix moment. I això que vam néixer quan deien que els blocs estaven en crisi!
I si, el xino-xano potser és el que defineix el bloc, m'ha agradat!
Assur,
ResponEliminaEn Parèmies comenta que segons el DIEC, la caràtula és la "Bossa de cartolina que serveix per a protegir els discos musicals". Per tant, de les cobertes dels discos en diríem caràtules, sí.
Gràcies per l'avís.
Recordo un especialista de Bandes sonores amb qui vaig treballar que detestava el -llavors acabats d'estrenar CD. Estèticament, gràficament -i li dóno la raó- les caràtules dels LP tenien moltes més possibilitats. No diguem res del Mp3 actuals...
ResponEliminaInteressant el que diu en Girbén, jo tampoc no m'havia adonat que vam "neixer" molts alhora. Ara sembla que passem una crisi, però tot i ser un tòpic, de les crisis sempre surt alguna cosa bona. Com, per exempel, erescatar apunts antics. Hi ha unes quantes influències en com ho has fet... està bé que seguim pensant sobre el mitjà.
Jo potser no ho he expressat gaire, però hi dono voltes..
Eulàlia,
ResponEliminaEn Leb és un fanàtic dels CD perquè hi ha autèntiques virgueries.
Sobre el repensar-se sempre és interessant malgrat que acostumo a triar les opcions més pràctiques.
Mireu jo pel que fa a la música sempre he valorat més el so que la caratula. Però si la caratula és maca millor que millor, algunes d'aquestes estan molt ben parides.
ResponEliminaEduard,
ResponEliminaQuan continent i contingut arriben a l'harmonia podem dir que s'ha aconseguit una obra mestra. El problema actual, com alguns ja referencien és la pèrdua dels valors de l'embolicall de la música que a vegades diu molt del seu contingut com les portades dels llibres o els cartells de les pel·lícules.
Jo només he fet una caràtula en la vida. Va ser pel disc "No sé si vull ser gran" dels Lontainers; nom dels Quico, el Cèlio, el mut i el noi a finals dels 80... Ells van quedar encantats: Sembla d'ECM! -digueren tot palesant les seves referències. Fins i tot ens van donar un premi a la millor portada.
ResponEliminaAquest és un cas clar de descohesió entre continent i contingut.
Girbén,
ResponEliminaLa Galeria d'Imatges espera una donació virtual...
No podem opinar sobre descohesió entre continent i contingut perquè no he trobat cap arxiu de so dels Lontainers!