Ara que s’apropa l’11 de setembre, Diada Nacional de Catalunya, i les commemoracions a l’entorn de la pèrdua dels drets dels catalans el 1714, serà bo apropar-se a la vinguda a Barcelona de Carles IV en un també llunyà 11 de setembre: el de 1802. No sé si senzillament fou una coincidència de data o bé hi havia tota la intenció de fer una gran manifestació borbònica en la commemoració de la victòria sobre Barcelona, alguna cosa semblant a recordar que qui era amo i senyor ho era per la força de les armes. Si això era així, era molt implícit, perquè no hem trobat cap document de l’època que remarqui la coincidència de dates.
El que és clar és que després de l’anul·lació dels Drets i Constitucions de Catalunya (i dels dels regnes d’Aragó, València i Mallorca!) i la imposició d’unes noves lleis i impostos, la relació entre la monarquia i aquests antics estats hispànics havia de canviar. La submissió militar a què Catalunya fou forçada i la violència amb què fou reprimida tota resistència van abocar a un canvi d’estratègia de les classes dirigents catalanes que s’adaptaren a la nova situació, donada per perduda tota possibilitat de retorn a la situació anterior, per -en definitiva- intentar treure’n algun rendiment que afavorís els seus interessos econòmics.
Així, quan el futur Carles III anà cap a Nàpols per ser-ne rei, el 1731, i quan retornà cap a Espanya també per ser-ne rei, passant per Barcelona, el 1759, aquesta ciutat en ambdues ocasions li retré homenatge i se celebraren grans festes, com era costum en les visites reials a les ciutats. Aquestes manifestacions d’adhesió popular –organitzades pel poder local- tingueren en algunes ocasions efectes econòmics beneficiosos. Sembla que arran de la visita del monarca el 1759 la relació entre la monarquia i Catalunya començà a canviar. Aquest canvi d'actitud culminà, per exemple, en l'aixecament de la prohibició als fabricants i mercaders catalans de comerciar directament amb Amèrica (1778), tal com era fins aquell moment, un fet que dinamitzà enormement l’economia catalana.
Així, doncs, per commemorar la visita del 1759 de Carles III el 1764 hom imprimí uns grans gravats (de què ja parlarem un altre dia) que recollien els vistosos actes duts a terme. S’editaren com un llibre de gran format, que es coneix habitualment com la Màscara reial -en singular-, a diferència de les altres que es publicaren després, com ara la que presentem avui.
El llibre, de mig foli (21 x 14 cm.), conté 13 làmines a l’aiguafort plegades horitzontalment (21 x 29 cm.) que il·lustren les festes i les carrosses guarnides que participaren en les desfilades davant dels monarques. El text explica en detall, no només els actes i la composició de les diverses mascarades, sinó també el significat que tenien –no sempre evident per a tothom. Les estampes foren dibuixades i gravades per Bonaventura Planella, excepte la de la carrossa dels reis que fou realitzada més toscament per un autor anònim. Segurament a causa de la manca de perícia tècnica del primer gravador l’encàrrec passà a Planella, més hàbil i experimentat, deixeble, a més, de Pere Pasqual Moles –un dels gravadors de la primera Màscara reial.
Es pretenia fer un llibre que servís de remembrança, tant a aquells que hi participaren activament com als qui hi assistiren com a públic, però sobretot estava destinat als reis, perquè s’emportessin un bon record dels fastos i això els empenyés a ser generosos amb els barcelonins. Per aquest motiu el llibre s’enllestí molt ràpidament i això permeté que el 8 de novembre de 1808, a la partença de la família reial cap a València, la Junta de Comerç i Indústria els lliurés ja la publicació esmentada, amb el reportatge de tots els actes. Això vol dir que havien imprès els llibres a gran velocitat.
La nit següent, però, la del 6 d’octubre -i aquí rau la importància d’aquesta desfilada, que també consta en els gravats del llibre- el programa iconogràfic guardava una sorpresa, una temàtica que no s’havia fet mai: els protagonistes no eren mites de l’antiguitat sinó personatges històrics que havien participat en les conquestes de la Corona d’Aragó pel Mediterrani, en època dels almogàvers (Roger de Flor, Roger de Llúria, Ramon Muntaner...). Aquest és un fet un significatiu perquè ens permet veure com, d’una manera molt incipient, s’exposa una certa reivindicació històrica i, per tant, també política.
Aquest detall ha passat molt desapercebut als historiadors i crec que és fonamental per entendre la posterior Renaixença. Ernest Lluch i Jordi Rubió i Balaguer parlen que el s. XVIII fou el segle de la Il·lustració, durant el qual -malgrat totes les prohibicions-, hom començà a teoritzar sobre la conveniència d’una nova forma d’estat que facilités una prosperitat econòmica per Catalunya i sobre la importància de la cultura catalana, malgrat que tot estigués redactat en castellà.
Per a aquests autors la Renaixença no s’entendria sense aquest segle XVIII, amb intel·lectuals com Jaume de Caresmar i Antoni de Capmany recopilant documents medievals i revestint les primeres històries de Catalunya sense mitificacions no documentades. També amb personatges com Fèlix Torres i Amat, que culminà la seva recopilació de llibres publicats en català, Ballot, Bellvitges i Esteve que foren autors del Diccionari català-castellà-llatí... Aquests personatges -molt poc valorats per la historiografia del catalanisme, perquè escrivien habitualment en castellà- van fer possible que altres intel·lectuals del s. XIX com Pròsper Bofarull completessin la tasca de recuperar una història pròpia, que fou posteriorment la base estructural de la Renaixença.
Així, doncs, la vinguda de Carles IV s’insereix en un context d’estudi i vertebració de noves formes econòmiques, socials i culturals per part de la classe dirigent catalana i el fet de dur a terme una Màscara Reial amb temàtica històrica del passat gloriós de la Corona d’Aragó és un indici significatiu d’aquest nou pensament, convençut de la modernització necessària, al costat de la vindicació d’un passat nacional gloriós.
No hem d’oblidar, per exemple, que els diputats catalans a les Corts de Cadis del 1808 –encapçalats per Antoni de Capmany mateix-, quan els fets polítics havien fet un capgirament impensable uns mesos abans –a causa de l’inici de la guerra del Francès i el buit de poder que això provocà, almenys temporalment- advocaren per la recuperació de les Corts i un cert federalisme (sense èxit, però) com a sistema polític per fer funcionar la nova Espanya liberal i que adduïren que era un sistema no només vàlid, sinó contrastat per bons resultats, com ho demostrava la Història de la Corona d’Aragó.
En fi, crec que aquest llibre de la vinguda del rei en un 11 de setembre de fa dos-cents anys, ens mostra com es vehicularen unes incipients (després de la desfeta de 1714) i subtils reivindicacions d'uns anhels a través de la Història. Les celebracions del 6 d’octubre de 1802 cal tenir-les en compte com un graó més en l'intent de forjar un imaginari col·lectiu dels catalans que crec que ha passat desapercebut per la historiografia que posa més l'èmfasi en el final del s. XIX que no pas en els inicis.
BIBLIOGRAFIA:
DOMÈNECH, ALBERT. L’Etern efímer. Festa i dol a través dels gravats del s. XVI al XIX a “El Eterno efímero. Grabados y dibujos conmemorativos del siglo XVI al XIX”. Barcelona, Palau Antiguitats, 2009.
GHANIME, ALBERT. Mitos de la historia de España. El siglo XIX. Barcelona, Belacqva, 2008.
LLUCH, ERNEST. La Catalunya vençuda del segle XVIII. Foscors i clarors de la Il·lustració. Barcelona, Edicions 62, 1996.
PÉREZ SAMPER, MARIA DE LOS ÀNGELES. Barcelona, Corte. La visita de Carlos IV en 1802. Barcelona, Universidad de Barcelona, 1973
QUÍLEZ, FRANCESC. La Màscara Reial. Festa i al·legoria a Barcelona l’any 1764. Barcelona, MNAC, 2001.
A vegades ens creiem que qualsevol ideologia sorgeix per generació espontània, però no existiria el Renaixement sense tot el pensament de l'Edat Mitjana, i el pensament modern sense la Il·lustració. Interessant veure que això del "peix al cove" no ve d'ara, tampoc. :)
ResponEliminaHa, ha... m'agrada l'expressió del peix al cove!
ResponEliminaA vegades la història la simplifiquem massa i perdem algunes perles com aqueta.
No sé, jo crec que amb episodis com aquest podríem escriure una història del botiflerisme.
ResponEliminaAra ens encolomen fastuoses festes de la Hispanidad (Españolidad, que en dic jo), els 12 d'octubre i calla que no ens haguem de veure celebrant altres coses l'11 de setembre!
Per cert, interessant la bibliografia. I moderna, sobretot la primera, per ordre alfabètic. ;-)
Ha, ha... El botiflerisme és un terme que no m'agrada massa perquè llavors tothom hi entra menys qui l'utilitza contra els altres.
ResponEliminaCrec que ens hem de posar a l'època i veure com de mica en mica hi ha un intent de recuperar el que s'ha perdut i començar del no-res una altra vegada. Aquest punt zero d'inici s'ha de tenir en compte per entendre el s. XVIII i XIX i aquestes manifestacions que ens poden semblar de vassallatge sense pudor.
Sobre la bibliografia el llibre de l'Ernest Lluch i el de l'Albert Ghanime són molt bons per entendre una mica tot això.
Els altres són molt útils per a les qüestions estètiques... ;-)
Crec que els fets del XIX, a partir de les guerres napoleòniques i tots els desgraciats esdeveniments de després, fins fa quatre dies, han fet oblidar una cosa que avui no agrada recordar, que amb la política de pau de Fernando VI i les mides il·lustrades i intel·ligents de Carles III (només cal veure de quina època són moltes cases, esglésies i santuaris catalans) s'arriba a una certa assimilació que, segons la meva opinió, en cas de prosperar hauria acabat per espanyolitzar molt més Catalunya, com va passar a França. La gent, al capdavall, vol viure en pau i prosperar econòmicament i hi va haver uns anys en els quals tot va millorar de forma fefaent a molts indrets catalans. Només es desvincula de la monarquia quan aquesta perd prestigi.
ResponEliminaPe això sovint es passa per la història d'aquells anys de puntetes i amb compte, no fos cas que ensopeguéssim. I per això també s'ha menystingut l'art de l'època, amb una sobrevaloració del romànic, per exemple.
Bé, és un bon resum del que passa amb bona part de la nostra historiografia.
ResponEliminaInteresante y muy completo articulo.
ResponEliminaMe llamó la atención los hermosos grabados.
Curioso como el papel mármol de las guardas interiores es muy común en toda la Europa en esto siglo.
Pero el 11 de septiembre será referido siempre por otra razón que no esta…la historia de Cataluña es mal conocida, se habla de España como un todo, lo que no corresponde a la verdad.
La bibliografía es interesante, sobretodo, el primero autor que yo creo conocer, al menos de nombre, pero no leí nada publicado, pero los libros de Ernest Lluch y del Albert Ghanime deben ser más completos para el estudio de esta época y de la Historia de Cataluña
Un abrazo
Rui,
ResponEliminaUn placer volver a ver tus comentarios.
Si, la historia de Cataluña es tan desconocida como para nosotros la historia de Portugal... en fin, así nos vamos conociendo un poco más que buena falta nos hace!
Com dol això d'Espanya.
ResponEliminaCatalunya s'independitza o no serà, de fet ja fa temps que començàrem a no ser-ho.
Excel·lent treball, com d'habitud. Salut. R.
RSM,
ResponEliminaCatalunya és sigui com sigui independentpent de la seva situació administrativa i legal!
Una cosa són les lleis i l'altre que s'és!
Galderich.
ResponEliminaAmigo nos compartes de nueva cuenta otro libro sobresaliente, sobre todo por que es uno de aquellos raros casos, que el hecho su existencia nos proporciona más información que la que pueda contener en su interior. Además hay que sumarle los curiosos grabados y la circusntancia de haber sido un impreso de "entrega inmediata".
Me parece muy interesante tu mención sobre la coincidencia que existe en las fechas. Creo que valdría la pena profundizar en ese asunto. Saber si fue a propósito o una simple coincidencia cambia significativamente el hecho.
Saludos
Marco Fabrizio,
ResponEliminaNo crec que la coincidència de les dates sigui fet de manera expresa. Crec més en una circumstància temporal ja que l'11 de setembre com a data reivindicativa es va recuperar a mitjans s. XIX i també crec que els reis van arribar a Barcelona aquest dia perquè el viatge així ho demanava. Si hagués estat fet expressament segur que les cròniques ho haguéssin remarcat.
Gracias por la aclaración, me extrañaba encontrar tal grado de complejidad política en Carlos IV
ResponEliminaSaludos.
La complexitat de pensament mai va ser el fort de Carles IV. És més, la ineptitut superior del seu fill va fer que no se'l consideri tal com va ser realment.
ResponEliminaQuina meravella !! (com sempre, els teus osts fenomenals). Toques un moment històric que, tot i que ens va "maltractar", m'apassiona.
ResponElimina¿Tu creus que els prohoms realment empenyien alguna carrossa reial? ¿O ho veus com una al·legoria de la submissió al borbó? Seria graciós. El poble mirant-s'ho i els prohoms suant la cansalada.
ResponEliminaMireia,
ResponEliminaÉs un moment històric molt díficil d'endinsar-s'hi. Per això, si algú ho aconsegueix xala de valent i sinó ho veu tot des de fora sense veure-hi la gràcia al període. El s. XIX espanyol i català és molt rar...
Joan,
ResponEliminaEn la mentalitat del moment empènyer la carrossa reial era un honor i un símbol de distinció!
Vist a l'actualitat ens pot semblar molt diferent... o no! Pensa que hi ha gent que perd el cul per llagotejar a qui calgui i fins i tot per a rebaixar-se per sortir a la fotografia de no sé quina autoritat. Tu mateix ho deus haver vist mantes vegades...
Un petit aclariment envers això que escrius a l'article: "Així, quan el futur Carles III anà cap a Nàpols per ser-ne rei, el 1731, i quan retornà cap a Espanya també per ser-ne rei, passant per Barcelona, el 1764,".
ResponEliminaVa se el 1759 quan Carles III va retornar a Espanya. El 1764 va ser la data de la publicació del llibre "La Mascara".
M'equivoco?
Un gran article, com tots és clar. Felicitats.
Àngels,
EliminaMoltíssimes gràcies per l'aclariment perquè tens tota la raó. Ha estat un lapsus que he corregit on comentes i en altres llocs on es va colar aquesta equivocació que em va passar per alt.
Gràcies per indicar-ho.