Se sap que tenen un origen molt antic i ja els trobem referenciats oficialment el 1506 a Barcelona, quan el Consell municipal de la ciutat nomenà un mestre ventaller per fer-ne de ben luxosos per a la processó de Corpus d’aquell any i poder-ne obsequiar als participants il·lustres.
L’origen noble dels ventalls de banderola, com ho indica el fet que servissin per destacar algunes personalitats d’entre els assistents a les processons, feia que poguessin ser considerats objectes de luxe i, per tant, tenien uns bons acabats, amb el mànec de fusta tornejada i decoracions diverses, com els que encara es feien servir per a la processó de les Santes de Mataró als anys quaranta del segle XX –i potser encara una mica més tard-, però les capes populars veieren en els ventalls un objecte de consum al seu abast i se'n va estendre ràpidament l'ús i el comerç .
A ple estiu, tenia dues finalitats molt clares: la de ventar-se per refrescar-se una mica, però també la d’espantar-se les mosques de sobre. La primera opció ens sembla més que evident, però la segona -tot i que ens pot sorprendre una mica de bell entuvi- quan ens parem a pensar-ho també la trobem natural en una societat en la qual el bestiar convivia constantment amb els humans, bé fos als pobles o a les ciutats i, per tant, el mosquer era molt nombrós. Jo personalment recordo la meva infància amb moltes més mosques i mosquits pel voltant que en l’actualitat!
La banderola era constituïda per un cartró al qual s’enganxava un imprès a banda i banda, amb una il·lustració provinent de romanços i un petit text, normalment en vers, al·lusiu al tema de la il·lustració. Per tal de fer un bon acabat, la connexió entre la canya i la banderola era guarnida amb paper estampat al bac amb dibuixos d’indianes que li donava el toc de color.
Tenien un preu realment econòmic perquè eren fets en sèrie per persones que cobraven molt poc per la feina de muntatge, normalment dones i nens. A més, les il·lustracions eren aprofitades dels romanços, per la qual cosa no s’havia d’invertir en l'original d'estampació i el tiratge es feia sobre paper de colors diversos i de mala qualitat, fet que ha contribuït a què n’hagin arribat molt pocs exemplars fins a l’actualitat.
El cost baix i la mala qualitat (es feien malbé de seguida) feia que hom en comprés molt sovint, gairebé un per setmana. Arran d’això es va posar de moda fabricar-ne nous dissenys amb diverses notícies i temàtiques impreses. Aquest fet fou un al·licient per a la indústria de la impremta, ja que els ventalls van esdevenir un vehicle de comunicació, per mitjà dels quals es donava difusió a notícies, xafarderies, etc.
Així, doncs, algunes impremtes aprofitaren el ventalls per fer, fins i tot, propaganda política. Un cas conegut fou el que succeí el 25 de juliol de 1835, quan hi hagué la primera crema generalitzada de convents a Barcelona, -en plena canícula- amb un detonant sorprenent: una mala cursa de braus... Aquesta part del fet és força coneguda, perquè fins i tot hi ha una cançó popular que en parla, però el que no se sap tant és que sembla que el que va acabar d’escalfar els ànims –mai tan ben dit- i donar idees foren precisament un parell de ventalls amb clar contingut anticlerical que s’havien venut als voltants de la plaça de braus de la Barceloneta aquella tarda...
Els ventalls, doncs, podien tenir impresos textos i imatges de contingut polític de tots els signes, però també religiosos, costumistes, humorístics, xarons, sobre toros i toreros, retrats, però també podien fer referència a les últimes novetats tècniques del s. XIX o a esdeveniments polítics i militars concrets...
Les impremtes que es dedicaren a aquest tipus d’imprès foren unes quantes de molt determinades, sobretot la casa Llorens del carrer de la Palma de Santa Caterina, la d’Antoni Bosch del carrer del Bou de la Plaça Nova a Barcelona i, a Manresa, la de Lluís Roca. Aquestes impremtes fabricaven un model bàsic, però també n’elaboraven de més sofisticats, amb serrells a les tres vores externes i, en alguns casos, n’imprimien a tot color amb la tècnica de la trepa o a la ditada i ja finals dels s. XIX, amb cromolitografies.
La distribució dels ventalls era gairebé exclusivament per mitjà de la venda ambulant a càrrec de baladrers, que anunciaven la mercaderia pels carrers amb una cantarella molt característica. Era habitual que es fessin presents a les processons, les curses de braus (com ja hem dit) i, en general, allà on es congregava una gentada.
Segons Joan Amades, el ventall fou un element molt important de les festes, tant que fins i tot en els pobles de les rodalies de Barcelona (Sant Andreu, Gràcia, Sant Gervasi, Sarrià...) es desenvolupà el Ball del ventall per al qual se'n subhastava un i qui el pagava tenia el dret de triar noia i iniciar el ball.
Millat afirma que el ventall de banderola començà a entrar en decadència a casa nostra el 1869 quan, des del govern central, s’introduí el sistema monetari de la pesseta. Segons aquesta versió, el preu dels ventalls era tan baix que els marges comercials eren molt escassos. En el moment que s’abandonaren els quarts per passar a cèntims de pesseta es produí un arrodoniment dels preus a l’alça i això comportà un encariment sobtat dels objectes de poc preu (us sona familiar aquest fet?) així doncs el costum de la compra setmanal d’un ventall, cada vegada que es trencava, esdevingué inviable per a la majoria d'usuaris i el comerç massiu d’aquest curiós objecte va anar de baixa fins a desaparèixer.
Aquest fou el cop mortal responsable que els ventalls de banderola no superessin el llindar del s. XIX i només se’n fabriquessin en comptades ocasions, bé com a recerca etnogràfica, com a curiositat, o com a tradició local lligada a una festa concreta (és el cas de Mataró que hem indicat a l'inici). A partir de llavors, s’imposaren els ventalls de pay-pay (moltes vegades folrats de propaganda i regalats per cases comercials) i els vanos plegables, que, si bé ja comptaven també amb una llarga tradició, no havien estat a l’abast de les classes populars, com ho van ser a partir de la fabricació industrial.
AMADES, JOAN. Apunts d’imatgeria popular. Barcelona, 1938.
AMADES, JOAN. Costumari català. Barcelona, Salvat Editores, 1950-1956.
GUDIOL, Mn. JOSEP. De ventalls a “La Veu de Catalunya”. Barcelona, 11 de setembre de 1921.
MILLAT, J. De romansos i ventalls, encara a “Arxiu de tradicions populars” Vol. 1. Barcelona, 1928. pp. 219-221
SERRA I BOLDÚ, VALERI. Romansos i ventalls a “Arxiu de tradicions populars” Vol. 1. Barcelona, 1928. pp. 146-147.
Ha estat començar a llegir l'article i posar en marxa l'aire condicionat a l'habitació de l'ordinador. Sóc feble...
ResponEliminaHa, ha... aquest apunt intenta fer la competència a un altre teu:
ResponEliminahttp://caballe.cat/wp/aire-que-crema/
;-)
Galderich.
ResponEliminaQue noticia tan original, de esas curiosas y desconocidas artesanías, que fortuna que alguien se empeñó en conservar las singulares muestras que nos presentas. Un verdadero tesoro de arte popular.
Saludos.
Marco Fabrizio,
ResponEliminaI com tot el que és de consum popular i que ningú li dona importància, de molt difícil conservació. És una raresa. M'agrada que hagi estat del teu gust!
Molt interessant, desconeixia l'existència d'aquests curiosos ventalls ...gràcies company.
ResponEliminaLiteratura per espantar mosques. Mai ho hagués dit...
ResponEliminaEl Xavier ha oblidat dir que ell no ha posat res en marxa. Li ha fet el gat.
Jordi,
ResponEliminaAquests ventalls no són tant efectius com els que coneixem de desplegables i per això, a més del tema del canvi de moneda devien desaparèixer i per això gairebé es desconeixen.
Puigmalet,
ResponEliminaM'ha agradat això de literatura per espantar mosques... és una literatura útil!
Sobre el Xavier, ja veus que va invertir molt de temps ensinistrant el gat per després poder fer el gos amb la tècnica i els ordinadors i que tot li facin...
Galderich,
ResponEliminaÉs molt interessant i minuciós aquest article sobre ventalls. Per la part que em motiva especialment, la funcionalitat dels ventalls, entre necessitat quotidiana i motiu d’expressió de religiositat, em sembla un tema apassionant.
També, moltes gràcies per la ‘cessió virtual' del ventall de les ‘Santes’ de Mataró per a la Devocioteca.
Que entrada más maravillosa y documentada. Yo tampoco los concía estos predecesores de los Pay Pays...que alguno conservo...estoy decidida a fabricar uno de lo que me han fascinado...el de Mataró es fantástico, tan elaborado...pero me decanto por los infantiles tan...básicos y...ahora tendré que buscar la "canyeta"...ale a la huerta a bajar al "canyar" y buscar pequeñas que sequen el resto del verano...leer tu blog, además de una delicia, siempre es un reto ¡¡¡
ResponEliminaPropondré hacer estos abanicos como recuerdo para los visitantes de la casa antigua que se mantiene en mi pueblo.
Gazo, no fa masses dies vaig anar a dormir i em vaig deixar el comandament de l'aire al sofà del menjador.
ResponEliminaDurant la nit vaig notar que feia fred i, en despertar-me, que hi havia molt de soroll... però fins que no vaig anar al menjador no vaig saber la causa: un dels dos gats havia passat la nit al damunt del sofà i havia posat en funcionament l'equip de l'aire condicionat.
Galderich, els gats són prou intel·ligents com per no deixar-se entabanar i perdre el temps "treballant" :)
Joan,
ResponEliminaJa veus que d'un element de religiositat popular va passar a entreteniment popular amb els romanços i les seves il·lustracions. Malgrat tot, ambdos valors van continuar i curiosament els ventalls de banderola religiosos van superar en el temps els laics!
Bona entrada la de les Santes!
Glòria,
ResponEliminaEl repte és fer les meravelles que fas tu! La idea d'elaborar un ventall és molt bona, anant a buscar la canyeta i després confeccionar el paper amb el cartró... no està malament. A mi, com a tu, m'agraden els ventalls dels infants, no tenen res però són tant exquisits...
Com a activitat col·lectiva dirigida per una "manetes2 com tu confegir ventalls ha de ser un luxe!
Xavier,
ResponEliminaQuè bé que viuen els gats que viuen bé! Si a més tenen un postgrau a casa d'un tècnic en tècniques vàries... així surten!
Els gats són massa dropus per portar-los a una fira però si fossin uns altres animals triomfaries!
El Xavier té el gat acondicionat. Es diu Fujitsu i miola en haikús.
ResponEliminaAbans he oblidat dir-te que si trobes un ventall amb una publicitat/notícia sobre diccionaris (segur que n'hi ha un munt) ja tens un ferm comprador.
Joan,
ResponEliminaJa saps que estàs subscrit a les novetats lexicològiques que puguin sorgir en les meves recerques per aquests móns de Déu. Si vols un pay-pay amb una sardana sé on en venen... ;-)
¡Que artículo curioso y fascinante! Es simplemente una maravilla de arte popular.
ResponEliminaTe felicito por su divulgación.
Rui,
ResponEliminaNo sé si també n'hi ha Portugal o no. Jo vaig trobar un ventall a Sicília que s'havia utilitzat en processons cap el 1950. No sé l'abast d'aquest objecte d'art popular i si quina localització té a Europa o a Amèrica llatina.
Quina meravella de ventalls, s'haurien de recuperar!
ResponEliminaAixò d'espantar mosques i mosquits no és tan llunyà, quan jo era petita a Barcelona n'hi havia un munt, d'animalons estivals, a les cases. I a fora, encara més.
Júlia, la Glòria del Sótano en vol fer. Ella, però, deu tenir el canyar més proper...
ResponEliminaLa veritat és que abans hi havia més mosquer a la ciutat ja que hi havia les vaqueries i ara ni els mosquits hi volen viure. Només el mosquit tigre que és exòtic i desorientat sembla que s'apunti al tema barceloní...
El cañar está cerca, pero el acceso...pufff, bueno más que el acceso, mis rodillas, pero sin problemas, ya he buscado un explorador que haga una expedición...jejeje todo se andará, en mi casa dicen: "Home empenyat, home mort", así es la determinación de mi casa...
ResponEliminapoc devien ventar! de tota manera és una bona manera d'estirar el fil de la història :)
ResponEliminaGlòria, els canyars són el que són i mai han estat llocs fàcils. Com dius, però, sempre hi ha algú qui "gentilment" es presta a fer la feina dura... que vagi bé el projecte. Si necesites fotos dels dibuixos dels ventalls de més resolució em demanes el model i te l'envio sense cap mena de problema al teu email.
ResponEliminaClidice,
ResponEliminaAmb la calor que fa t'ho ben asseguro que no venten com hauríen!
En fi, abans també eren més soferts...
Pues date por muerto. Ya me los puedes mandar, y sobre todo ver por detrás los modelos infantiles.
ResponEliminaLos papeles que encolan intentaré reproducirlos con photoshop, aunque al tenerlos aqui dándole la vuelta a la canyeta, no sé si será fácil. Si no es mucho pedir, me darías el diámetro de la canyeta ?, tengo ya aquí un acopio de "canyar" que tengo que ir desbrozando. Y otra cosa, supongo que no hay ni barniz, ni nada sobre la caña? y si están tapadas las oquedades, pues veo que no están cortadas justo en el nudo?¿y alguna foto del remate superior?
¿quién dijo que el trabajo duro era bajar al cañar? Ale salut.
Glòria, tu ho has volgut. Prepara el teu email per rebre fotografies amb definició. Et faig una fotografia del tancament superior que també té la seva conya... no m'havia fixa't! Veus com necessitem els enquadernadors per aquests detalls?
ResponEliminaLes canyes no estan vernissades sinó molt ben conservades, miraculosament!
Sobre el diàmetre estàn entre el 1 cm. i el 1,5 cm.
Passa'm el teu email i t'evnio les fotos avui mateix abans no vagi d'un lloc a un altre.
Si mi amo, sotano29@gmail.com
ResponEliminaPer al que vuiga.
Ha, ha... ara t'ho envio. Malgrat tot et deia que me l'enviesis a l'email que tinc al bloc per no fer-lo tant públic. Mira, potser així et cau algún encàrrec d'aquestes meravelles que fas!
ResponElimina¡Qué maravillas! Ya sabes cómo me gustan, -como a ti-, todo el papel efímero. Es una muestra extraordinaria y bien seguro de insigne rareza. Gracias por compartirla y permitirnos conocerla. No tenía ni había visto ejemplares como estos. ¡Bellísimos!
ResponEliminaBuenas vacaciones¡¡
Diego,
ResponEliminaJa ho veus, els papers efímers són per tot arreu però rars de veure!
Bones vacances!