Que la mort impacta i ha impactat la humanitat és una realitat inqüestionable. De fet, hom diu que podem interpretar que l’ésser humà és humà des del moment que hi ha enterraments rituals, perquè aquest fet implica que hi ha un pensament abstracte -la reflexió sobre la mort- que ens separa dels animals. A partir d’aquest moment la humanitat ha volgut preservar el cos de la intempèrie i preservar la memòria dels difunts a través dels monuments més diversos.
Els monuments més modestos dedicats a la memòria dels difunts són els nínxols dels cementiris, en els quals els nostres avantpassats resten apilats -en un ordre perfecte- uns sobre els altres. Els familiars, per preservar la memòria del difunt, han col·locat davant d’aquests nínxols una placa commemorativa amb diverses inscripcions, normalment el nom i algunes altres dades. Antigament, però, hi havia més el costum de preservar aquesta memòria a través d’epitafis amb el nom del difunt i algun detall personal. Precisament el llibre del que avui parlem és un curiós recull d’aquest difícil art literari.
El llibre en qüestió, però, va ser publicat amb la finalitat de millorar el cementiri ja que la junta administrativa veia que anava de mal en pitjor, tant des del punt de vista estètic com literari. Així, en la seva Advertencia preliminar pretenia desterrar el monótono y vulgar aquí yace, que parece ser el último esfuerzo del talento de nuestros compatriotas en la redacción de las cuatro mil y mas inscripciones esculpidas en nuestro Cementerio, bien diferentes de la que leemos en otros, muchas de las cuales arrancan lágrimas de la mas deliciosa ternura por sus ideas y modo de espresarlas, y ninguna buen seguro contienen los despropósitos ortográficos y de otras clases que tan poco favor harian al estado de cultura de nuestra Capital.
Des de l’any 1836 la Junta va crear un comitè d’examen de les inscripcions que hom volia col·locar i fins i intenten anar introduciendo y aumentando el buen gusto en la calidad y ornato de las lápidas sepulcrales (con destierro de las de azulejos que tan perjudiciales eran), se nota igualmente una mejora en la composición de los epitafios, de manera que pertenecen á la última época la mayor parte de los que componen esta coleccion. Si ara veiessin el cementiri amb tot el mostrari de marbres, vidres, acers inoxidables, flos de plàstic, fotografies... s'escandalitzarien, i és que fins i tot en els cementiris hi hauria d'haver normatives urbanístiques estètiques com les que es van intentar amb aquest llibre. Però si no n'hi ha ni en les cases on vivim, què hem de fer on morim!
Així, aquest llibre pretenia ser, sense embuts, un model per a futurs epitafis quan diu que aquí hallarán los padres, los hijos, los esposos, los hermanos, los amigos, ideas y sentimientos adecuados para recordar las gracias y vitudes de las prendas mas queridas de su corazon. De fet, els aproximadament 150 epitafis que conté són un autèntic mostrari de totes les diverses pèrdues de familiars i amics. Al final del llibre hi ha un llistat dels difunts més destacats que hi reposen, una petita història de la construcció del cementiri i un balanç econòmic de la Junta.
A mi personalment, que m’agrada passejar pels cementiris (si, ja sé, sóc raret...) i m’agrada llegir les làpides i observar curiositats (tampoc ho faig cada dia!) m’han cridat l’atenció unes quantes inscripcions del llibre. En primer lloc les làpides dedicades a pare i fill de la dinastia dels Brusi, introductors de la litografia a Espanya i editors del Diari de Barcelona i d’aquest llibre. A més hi ha enterrat l’arquitecte neoclàssic Antoni Celles que va criticar aferrissadament l’arquitecte italià Antonio Ginesi per utilitzar elements no clàssics al cementiri, com les ja comentades piràmides i alguna altra simbologia oriental, ja que creia que això sortia del cànon clàssic. El pobre Celles finalment fou enterrat en un recinte pel qual es barallà i protagonitzà una sonada polèmica a l’època.
En fi, un llibre que ens permet passejar per la història del segle XIX contemplant els neguits i les angoixes del seu temps i ens fa copsar que la mitjana d’edat dels difunts era molt baixa. Fins i tot algun epitafi contradiu la gent que afirma que antigament ja estaven acostumats a la pèrdua de nens petits i que no afectava de la mateixa manera com ho fa ara! Veient les làpides dedicades a infants podem fer-nos el càrrec que una cosa és l’acceptació de la mort com un fet normal, sigui causada per vellesa, un accident o una malaltia i l’altra és la desesperació amb que s’afronta la pèrdua d’un infant.
Literatura curiosa, sens dubte. Obres pòstumes, si són del mateix jacent, no? :-)
ResponEliminaSi tens aquests vicis, d'anar per cementiris, recorda de no anar-hi pas un dia com avui, o et pensaràs que ets a les Rambles!
Per cert, les dues primeres pàgines d'epitafis són repetides.
Galderich, no crec que siguis raret; som molts els qui ens agrada passejar per cementiris històrics, preferiblement amb les tombes a terra.
ResponElimina"desterrar el monótono y vulgar aquí yace" m'ha encantat aquesta frase. Reconec la meva fascinació pels cementiris, una fascinació adulta, donat que a casa meu no hi havia el costum d'anar-hi, només el dia que s'enterrava algú i ni tan sols tenim làpides a les tombes familiars. Ara, com l'Allau, prefereixo les tombes a terra :)
ResponEliminaVíctor,
ResponEliminaAquests epitafis són obres dels descendent. Per veure els epitafis i cementiris s'ha d'anar quan estan solitaris... avui no m'hi apropo!
Gràcies pel tema de la il·lustració. Ja ho he canviat. El problema és que Blogger no permet introduir les fotografies i text en grans dimensions per a poder-ho veure bé. Com que estava programat no ho vaig poder comprovar del tot... ;-(
Allau,
ResponEliminaLes tombes del terra si a més són enterrats coberts de terra i no un clot millor que millor. Això, però, només es troba en els cementiris de poble, poble... els millors!
Clídice,
ResponEliminaPer això he reproduit aquesta frase, és sensacional. El problema és que el redactor del llibre, si veiés els cementiris d'avui en dia, se n'entornaria cap el clot, segur!
Ya ves, a mí también me gusta pasearme por los cementerios y como a ti, no muy amenudo...No es que seamos raros, la muerte simplemente hay que aceptarla. Vivimos en una época hedonista en la que morirse es casi un detalle de mal gusto. No ocurría lo mismo en el XIX, muestra de ello es el buen y curioso libro que hoy nos presentas donde al leer los epitafios vemos la cotidianidad de la muerte en la vida. Partos, enfermedades, muerte a cualquier edad... era una fatal lotería.
ResponEliminaMichel Montaigne lo expresa en su ensayo LVII "De la edad" donde nos recuerda lo habitual de las caidas, enfermedades, naufragios, etc. Accidentes a los que nos exponemos en una vida común. Para Montaigne morir de vejez es una muerte rara y menos natural que las demás ya que es la última y postrer manera de morir, el límite que la naturaleza no nos deja pasar y por ende rara concesión. Pero esta reflexión en nuestro estado de bienestar parece fuera de lugar, hoy en día nos va mucho más el celebrar el día de Todos los Santos con Halloween al estilo anglosajón.
Me gustan los epitafios que nos muestra este libro; expresan emociones.
Sobre todo el de Dña. Eulalia Ribot del 2 de enero de 1837 que refleja el espíritu del Romanticismo que envolvía esa época.
¡Aquí! si al menos naciera
Para coronar su lazo
Una flor que grata fuera
A la que dentro reposa:
Si una lágrima encendida
Su corazón animase
Y un instante recordase
Lo que ha valido su vida:
Aquí miraría el hombre
Un modelo de virtud,
Y envidiaría el renombre
Que no borra el ataud.
Saludos bibliófilos y ¡muchos años que nos leamos!
A mi també m'agrada això dels cementiris, des que sóc grandeta, de petita em feien por. M'agrada mirar els cognoms en els de poble. Per cert, en pobles ben petits i amb molt de terreny s'ha enterrat des de fa molts anys en nínxols, no entenc el perquè, però és així, es pot veure a la Garrotxa, al Pirineu. Crec que va ser D'Amicis que en un viatge per Espanya es va quedar sorprès pel fet que, de forma habitual, es posessin els morts 'com els llibres a les biblioteques', crec que va escriure.
ResponEliminaEn un cementiri de poble petit, fa pocs anys, una família coneguda es va fer una tomba a terra, tenien diners i crec que no els va ser fàcil aconseguir el permís.
ResponEliminaTens tota la raó pel que fa a això dels infants, se sentia molt en general, ja que tenir famílies nombroses era el més habitual i desitjat. Hi ha molts exemples en la literatura, en la popular i en l'altra, sobre això.
Lamberto,
ResponEliminaBones reflexions en els comentaris que ajuden a arrodonir l'apunt d'avui.
Una de les idees de reproduir els epitafis és que es puguin llegir els màxims malgrat destacar-ne només uns quants.
Estic espectant a veure la reconversió de la teva pàgina en "La ilustración Bibliófila Espeñola y Americana".
Júlia,
ResponEliminaM'ha agradat això de posar els morts "com els llibres a les biblioteques", reflexió molt oportuna per a aquesta pàgina! ;-)
Sobre els nínxols em va sorprendre ja fa molts anys unes torres mortuòries a Palmira (Síria) de l'època dels romans on l'interior no era res més que nínxols de lloguer un al costat d'un altre... realment, no em inventat res!
Ens ha agradat molt aquesta entrada, Galderich. Encara que coneixiem la proposta de fer epitafis bonics, deconeixiem que existís aquest llibre.
ResponEliminaGràcies pel descobriment!
Un llibre que és una petita joia de la nostra història més propera i una preciositat bibliogràfica. Felicitats per l'entrada i per tot el blog, és genial!! Per cert, nosaltres al Cementiri del Poblenou vam veure un epitafi que deia "murió víctima del amor maternal". Hi hem donat moltes voltes i vam arribar a la conclusió que és el cas d'una mare que va morir per salvar el seu fill però pot tenir d'altres interpretacions. Si no et fa res, et posarem com a enllaç destacat al nostre blog Imatges de pedra i de Silenci.
ResponEliminaKsawery,
ResponEliminaGràcies pel seu comentari. D'això es tracta, de donar a conèixer llibres curiosos i poc coneguts.
Esther i Toni,
ResponEliminaJo personalment no puc interpretar aquest epitafi que dieu, és molt enigmàtic!
Podeu utilitzar les imatges i els enllaços com volgueu, és un plaer ajudar a la vostra magnífica pàgina!
Jo que creia que avui parlaries dels fulls d'algun llibre fet amb fulles de castanyer...
ResponEliminaCom pots comprovar, no ets gens raret pel fet d'agradar-te els cementiris (per d'altres coses no opino). De fet, com sabràs, fa quatre dies que s'han editat llibres com ara Mapa-Guía de los personajes ilustres del Cementerio de Montjuïc (2006, desconec si també es troba en català) o Morts il·lustres als cementiris de Barcelona. Tot el que cal saber dels que ens han precedit (Angle Editorial, 2007), de Jaume Nolla i Margarita Puig. La mort sempre és actual.
Ja posats a recomanar, el cementiri que hi ha a una illa veneciana de nom que se m'escapa, o el jueu de Varsòvia, o el meravellós de Budapest i el de Junneau (Alaska).
ResponEliminaPuigmalet,
ResponEliminaTu tens telepatia! Avui he anat al CaixaFòrum a veure l'exposició "Els mons de l'Islam a la col·lecció del Museu Aga Khan" i hi havia una fulla de castanyer en la que només hi quedaven els nervis amb una cal·ligrafia daurada fantàstica pintada a sobre en forma de vaixell... Encara estic al·lucinat amb tanta bellesa cal·ligràfica en una exposició!
Sobre llibres de temàtica funerària n'hi ha uns quants més com la guia del cementiri del Poble Nou, molt interessant. En principi els llibres que editen els Serveis Funeraris de Barcelona són en edició catalana.
Allau,
ResponEliminaEl cementiri de Venècia és el de l'illa de San Michele. Els altres una meravella. Hauríem de fer un recull dels millors cementiris catalans, sobretot els de poble!
Per cementiris del món us recomano la impecable pàgina de l'Esther i el Toni:
Imatges de pedra i silenci
¡Pieza rara y bella esta impresión! Con su tipografía del XIX tan cautivadora.
ResponEliminaOtra magnífica adquisición, solo para el ojo del cazador experto.
Enhorabuena, saludos bibliófilos.
Galderich... recordo perfectament aquesta fulla! Realment l'exposició és impressionant.
ResponEliminaEl cementiri del Poble Nou és certament fantàstic i mereix una visita detinguda. Hi ha, per exemple, aquest petó de la mort que et deixa glaçat.
Diego,
ResponEliminaCom pots observar la impressió és perfecta i els marges molt bons. Una bona edició tant de contingut com de continent.
Xavier,
ResponEliminaGran exposició i gran escultura. L'escultura la tinc vinculada a la família (suposo que d'aquí em ve l'afecció mortuòria!) i li vaig dedicar un apunt ara fa un any:
El bes de la Mort, els vers petrificat de Mossèn Cinto
Xavier,
ResponEliminaGràcies per una altra part, ja veus que utilitzo correctament l'HTLM per linkar els apunts!
Precioso ejemplar por contenido y continente, el estado de conservación inmejorable.
ResponEliminaMuy buena entrada para la fecha.
Antes las personas se sabían morir, pensar en un buen epitafio era parte de dignificar el viaje.
Saludos.
Marco Fabrizio,
ResponEliminaM'ha agradat el teu "antes las personas se sabían morir, pensar en un buen epitafio era parte de dignificar el viaje".
Potser és un bon epitafi per a aquest apunt... :-)
Jo també vaig veure aquesta fulla pagana diumenge passat. El meu comentari era un poti-poti entre la recent visita a l'exposició de l'Islam i la castanyada. Res de telepatia, doncs ;)
ResponEliminaHa, ha... així de telepatia ben poca perquè vàrem coincidir en dia però no en hora! Haig de reconèixer que no sóc gall matiner...
ResponEliminaGalderich, per si fas una excursió a Madrid aprofitant la celebració del 24è anivesari: Dibujos de arquitectura y ornamentación del siglo XVIII, a la BNE.
ResponEliminaXavier,
ResponEliminaÉs una bona excusa per anar però aquest novembre el tinc molt ocupat... :-(
A més d'aquesta exposició tindria la de La lagrimas de Eros de la Thyssen... Ja ho veus, sempre hi ha motius per anar a Madrid.
L'exposició, que desconeixia, molt bona per la visita virtual que permet fer.
Gràcies per l'avís i ho tindrem en compte de cara a catàleg.
PD. M'he perdut amb el tema del 24è aniversari.
Ara em faràs creure que no celebraràs la festivitat de la Mare de Déu de les Salines a Madrid i a los Caidos...
ResponEliminaExcelente ejemplar por su contenido y continente, en muy bueno estado de conservación.
ResponEliminaEntrada de acuerdo con la fecha.
Si bien que la muerte sea una certitud hay que saber morir con dignidad. E yo creo que en esta época eso se olvida un poco.
El epitafio, e cuantos auténticos poemas se encuentran en los cementerios, era parte de dignificar el viaje.
Saludos.
(No és el 24è aniversari sinó el 34è).
ResponEliminaXavier,
ResponEliminaHome, si em dius el 24è i és el 34è em desorientes! Quan celebro la Mare de Déu de les Salines hi dedico tot el dia, no estic per exposicions...
Rui,
ResponEliminaDignitat, gran paraula que tots utilitzem però que no sabem com la gestionarem en el moment de la mort, si la podem gestionar...
A mi també m'agraden els cementiris. He tingut oportunitat de veure'n varis i de diferents països. És una experiència molt especial per les múltiples connotaciosn que tenen, artístiques, socials, trascendentals, ...
ResponEliminaSalut. R.
rsm,
ResponEliminaA més és molt curiós veure les diferències estètiques entre els divesos països i zones on són els cementiris... donaria per una anàlisi sociològica!
Ostres que bo! M'ha interessat moltíssim aquest post! I també m'ha entusiasmat el teu blog! Desitjo que també t'interessi el meu :)
ResponEliminaL'imperdible de ℓ'Àηimα
Jordi,
ResponEliminaGràcies pels teus elogis. Venint d'algú que porta un bloc com el teu s'agraeix!
Hem trobat això http://cementeriodeleste.blogspot.com/2009/10/el-beso-de-la-muerte.html que creiem t'interesa.Salut.
ResponEliminaEsther i Toni,
ResponEliminaGràcies, ja els he deixat el meu comentari.
Aunque hace años de este post del amigo Galderich, yo lo he descubierto ahora, gracias a su autor. Una maravilla de libro y entrada. Una curiosidad para Esther i Toni: Yo también me quedé pensando al leer el epitafio del cementerio de Poblenou, "murió por su amor maternal". Llegué a la conclusión de que es el nicho de una mujer que murió al dar a luz. En ese mismo cementerio vi un nicho moderno que, por el apellido de la familia y sin quererlo, tenía una pizca de humor. Os aseguro que es real y tengo la foto, que no publicaré, claro, en el nicho pone: "Familia Igual Estaran", así, sin tilde al final.
ResponEliminaJavier,
EliminaUna fotografia així l'has de publicar amb un comentari dels teus!