Visitant l’exposició i llegint el catàleg hom pot arribar a copsar perfectament aquest moment que per a l’estètica actual és fonamental. Sense els suprematistes, els constructivistes i la resta d’istes russos, actualment tindríem un altre tipus d’estètica. A més, i això es veu molt ben reflectit perquè és l’essència de l’exposició, aquests moviments van tenir una incidència directa en les arts gràfiques (llibres d’adults i per a infantils, catàlegs, revistes, fulletons, cartells...). El que es pretenia era que l’art sortís al carrer i ocupés i transformés tota la societat.
El recorregut per l’exposició ens mostra la diversitat d’estètiques que hi havia a principis del s. XX a Rússia i com aquestes diverses tendències de modernitat absoluta es posen al servei d’una altra modernitat, la Revolució Bolxevic. L’entusiasme dels artistes i literats al servei d’una causa que creuen que és ideal la veiem reflectida a l’exposició. L’abstracció pren força i emoció a partir de la geometrització de les formes. La línia recta es torna vital i aquestes palpitacions les veiem en els exemplars exposats.
Les tintes vermella, grisa i negre combinades sàviament sobre el blanc prenen el protagonisme, com també les composicions austeres i contundents reprenen la dita renaixentista de breve e senza ornato. El colors i la tipografia esdevenen protagonistes d’aquesta simfonia formal, d’aquesta aventura d’uns artistes que volien canviar el món, començant per l’estètica. Per això, el 1927 Teige va dir entusiasmat que els constructivistes no són tan sols Tatlin, El Lisickij, Rodtxenko, Vesnin, Meyerhold, sinó sobretot Lenin, Trotsky, Stalin, Bujarin, centenars i centenars d’enginyers i obrers anònims, experts econòmics, polítics i professors...
La visió d’aquests artistes anava més enllà de la seva època i pretenien canviar-ho tot, reivindicar la novetat i les noves formes, i amb això eren molt propers als futuristes. Rodtxenko mateix digué el 1920 que l’art del futur no seran decoracions agradables per a apartaments privats. Serà tan necessari com els gratacels de quaranta vuit pisos, ponts grandiosos, el telègraf sense fil, aeronaus, submarins i així successivament.
Només cal veure els impresos de l’època de la República espanyola i de la Guerra Civil per observar que l’estètica utilitzada pels nostres Mauricio Amster, Helios Gómez, Josep Renau, Josep Sala... és deutora d’aquests artistes malgrat que ells no van entrar en l’estètica constructivista.
Com diu el títol de l’exposició, l'arc cronològic abarca des de la Rússia tsarista fins a la URSS de la primera època. Una vegada Stalin agafà el poder fou incapaç de conviure amb aquest esforç col·lectiu dels artistes revolucionaris que pretenien canviar l’estètica del món.
Interior d'A/34 destacant el cartell de Gustav Klucis, La realitat del nostre programa és la gent viva, som tu i jo del 1931 i amb Stalin com a protagonista del fotomuntatge
En definitiva, és una exposició que no us podeu perdre els barcelonins i de l’entorn perquè és un material que no arriba a Barcelona i menys en un conjunt tant important com aquest, 67 peces. Això sí apresseu-vos, ja que heu de tenir en compte que tanca el proper 28 de novembre.
PD. Per gentilesa de la Galeria A/34 aquesta setmana tornarem a celebrar un sorteig, en aquest cas de dos catàlegs de l'exposició. Així doncs, els que hi estigueu interessats heu de dir expressament en els comentaris o a través de l'email que voleu participar-hi. Que hagi sort! Ah! i no us hi acostumeu! El termini s'acaba el proper dijous dia 26 de novembre (Ep, prorrogat fins a finals de desembre). O sigui que afenyeu-vos a posar un comentari especificant que us interessa el catàleg.
Apunta'm, apunta'm, que aquesta estètica bolxevic m'agrada molt.
ResponEliminaAllau, apuntat estàs i no deixis de passar per l'exposició si t'agrada aquesta estética.
ResponEliminaels dels voltants de Barcelona procurarem no perdre'ns-la, que a mi l'art d'aquesta Rússia "me puede". Apunta'm però que no em toqui, que sinó rebré :P
ResponEliminaÉs que, com et toqui, anem als jutjats ;p
ResponEliminaznif :_(
ResponEliminaClídice,
ResponEliminaApuntada estàs. Si et toca confirmarem la teva bruixeria...
Allau,
ResponEliminaÉs qüestió de fer-ho com els antics... un Auto de Fé i després carn a la brassa per a celebrar-ho!
No calen els jutjats que són molt lents... ;-)
M'han vingut unes ganes terribles d'anar-hi, però no hi veig l'horari de la galeria al seu web. El saps? (dissabte sobretot!)
ResponEliminaL'horari no el sé però a la tarda hi són i si no recordo malament tanquen cap a les 20,30.
ResponEliminaDissabte matí jo diria que hi són. En tot cas truca'ls i t'ho confirmen. Penseu que tanquen l'exposició el 28 de novembre.
Gràcies per la descoberta i per l'anàlisi tan acurada: vaig a veure-la aquesta tarda mateix. I apunta'm al sorteig, si us plau!
ResponEliminaApuntat estàs i que vagi bé la visita.
ResponEliminaRealment els artistes russos destacaven en tots els camps: cinema, literatura (Bulgakov em té enamorat des de petit), música, pintura... Això a pesar dels polítics
ResponElimina(o gràcies a ells, potser).
Jo m'apunto a l'auto de fe amb la Clidice.
kina mala fe ;)
ResponEliminaJoan, tot aquest art rus tan interessant crec que va ser creat amb el vist-i-plau del govern. L'idil·li entre l'avantguarda i la Revolució va acabar amb l'arribada de Stalin, com ja apunta en Pisco.
ResponEliminaJoan, apuntat estàs. Prepara els mistos...
ResponEliminaClídice, ni cas. De moment avui t'he enviat el llibre del Renau i així tindràs més papers per a la foguera...
ResponEliminaAllau,
ResponEliminaFora conyes, aquests si que van patir amb l'Stalin!
Galderich, és el que estava dient. Què has entès?
ResponEliminaAllau,
ResponEliminaSi, però com que proposàvem un auto de fe com els que feia l'Stalin però en una altra versió... per això parlava de conyes, per centrar una mica...
Galderich.
ResponEliminaMuy buena crónica de esta interesante exposición. Tengo un especial gusto por las ilustraciones de los libros infantiles publicados en la URSS son de una belleza excepcional.
Saludos.
Galderich, acabo de tornar de Barcelona; he anat a veure l'expo i m'ha agradat com no podia ser d'altra manera-, gràcies per la recomanació, de no ser per tu ni m'hauria assabentat.
ResponEliminaLeblansky,
ResponEliminaCelebro que t'hagi agradat i que la recomanació hagués estat encertada. Veig que no has perdut el temps... Molt bé!
Moltes gràcies per la recomanació!! Aquest cap de setmana hi vaig segur!
ResponEliminaBones bloggades amic!
L'imperdible de ℓ'Àηimα
Jordi,
ResponEliminaJa faràs un comentari en el teu bloc. És una llàstima que una exposició així passi desepercebuda!
Marco Fabrizio,
ResponEliminaA l'IVAM de València es va fer una exposició d'"Infancia y arte moderno" que t'hagués agradat moltíssim. El seu catàleg ara està molt buscat perquè era impressionant veure els russos, txecs, alemanys, francesos...
No saps quan t'agraeixo la teva recomanació, que va donar lloc a noves recomanacions, entre les que jo vaig rebre una!
ResponEliminaA/34 em va impactar i a posteriori, a l'observar i llegir la teva descripció, em va sobtar que les imatges que publiques coincideixen amb les que més em van agradar i captar. Estaré aprenent? hi, hi. .
Apunta'm al sorteig del catàleg, no el vaig comprar confiant en la sort del novato!
Hi ha qui també participa i en canvi disposa d'ell, no s'hi va poder estar. . . . .Compradors compulsius de la punyeta !!! Que quedi entre nosaltres Eh!! 1 petó.
Carme J.
ResponEliminaMe n'alegro que t'hagi agradat una exposició com aquesta i que coincidim en gustos. Quan vaig seleccionar les imatges em va costar molt decidir-me per unes o per unes altres. Poques n'hi ha que no em diuen res o que no m'agradin. Apuntada estàs pel sorteig i no facis cas dels compradors compulsius...
Els fotomuntatges i cartells constructivistes també destaquen per l'humor, visualment molt eficaç.
ResponEliminaPerò, ai, la gran fam, el Gran Terror, l'expansió del sistema "concentracionari" i la repressió intel·lectual i artística ho tornà tot glacial i irreal.
Apunta'm al sorteig!
Nurieta,
ResponEliminaApuntada estàs!
La vitalitat, energia, ironia, estètica... tot va quedar glaçat com bé dius. En fi, val la pena l'exposició per ser conscients de tot plegat.
Aaaaaaaaag, no m'ho puc creure, la corrupció i l'amiguisme estan més estesos del que em pensava... A partir d'ara a la Clídice l'anomenaré Circe.
ResponEliminaHa, ha... Sabia de les reaccions irades del públic! Em vaig fer un tip de riure quan va sortir la Circe!
ResponEliminaMalgrat tot en Puigmalet, molt queixar-se... però com diria el Santi Santamaria: "Venut a la puta pela!" callarà...
Soy la reeeeeinadelosmareeees
ResponEliminayustedeeeees lo van a veeeeeer
tiromiiiiiiii pañueloalsueloooo
y lo vueeeeelvoarecogeeeeeer muahahahahahaha compte que vinc amb la vareta!!!!
Allau, tenia prevsit fer un post sobre la Circe, a qui admiro de tot cor, o sigui que ara és obligatori ;P
Senquiu Galde, I fliping in colours! :)
Circe,
ResponEliminaAixò és provocar al personal! Sort que els blocs són uns espais virtuals sinó ens cremaven la paradeta que veig els ànims una mica escalfats!
Si ho arribo a saber te'ls envio tots dos a l'hora... ;-)
zorri :$ (hihihi) m'he passat el dinar cantant la cançoneta, després de rebre la "bona nova", i qui m'acompanya vinga dir: "que t'agafa a tu ara?" i jo "res, res, deixa-ho córrer" :P
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEspero que la teva interpretació fos millor que aquesta interpretació !
ResponEliminaSinó, vaja dinar li has donat...
PD. El comentari anterior ha estat anul·lat per problemes tècnics en el moment de fer l'enllaç.
Quiero, quiero, quiero!! Hi estic a temps?
ResponEliminaM.
ResponEliminaNo estàs a temps ja que el sorteig ja es va fer i va tocar als lectors del bloc anomenats Clídice i Joan Puigmalet. El resultat del sorteig es va anunciar a la barra lateral dreta però ara ja he posat altres coses.
Malgrat tot com que he vist en el teu bloc que hi passaràs (compte, em sembla que tancaran cap el 23 de desembre i no el 31 com deies!) tenen el catàleg molt bé de preu en la seva relació qualitat/preu, és a dir a 10 €.